Case Study: Voor Galg en Rad Kapitein van de Bokkenrijders Matthijs Ponts probeert zijn familie zo goed mogelijk te onderhouden. Als hij wordt opgepakt, staat zijn zoon Mathias er alleen voor.
Home Nieuws & Inspiratie

Case Study: Voor Galg en Rad

Kapitein van de Bokkenrijders Matthijs Ponts probeert zijn familie zo goed mogelijk te onderhouden. Als hij wordt opgepakt, staat zijn zoon Mathias er alleen voor.

Paul Haans (29) heeft vijf korte films geregisseerd en geproduceerd. De korte oorlogsfilm 44/45 met Tim Haars (2010), Held met Buddy Vedder (2012), Leven met Peter Faber (2014), Peter met Sol Vinken (2017) en Voor Galg en Rad met Joes Brauers en Tygo Gernandt (2018).

“Maak alleen films die jij zelf zou willen zien, waar jouw hart sneller van gaat kloppen.”


23 februari 2019

De avonturen van de Bokkenrijders

“Als kleine jongen zag ik in 1994 de serie over de Bokkenrijders op televisie. De avonturen die de Bokkenrijders beleefden hebben mij altijd geïnteresseerd en geïnspireerd. Na het lezen van een aantal boeken besloot ik in 2012 een filmproject te beginnen over deze ruige bende in de 18de eeuw.”

Het project ontwikkelen

“Het script is geschreven door Martijn Daamen in een periode van enkele jaren. Het heeft een lange tijd gehad om te ontwikkelen. Tijdens deze ontwikkeling zijn er een aantal mensen die het script hebben gelezen en feedback gaven. De film is in november 2017 geschoten en het script is niet aangepast tijdens het draaien, hooguit een aantal dialogen.”

“Een aantal maanden voor het filmen zijn wij begonnen met een decoupage. De film heb ik geregisseerd met Jeroen Wielheesen, samen met de DOP hebben wij een storyboard en camera-plattegrond gemaakt op basis van de locaties die wij gezien hebben tijdens de locatiescout. Met deze documenten en nog een uitgeschreven omschrijving van onze regievisie is er een regiedocument gekomen. Op de set is dit zeer bruikbaar omdat je meteen met dit document aan andere crewleden duidelijk kan maken wat de visie is over een bepaalde scene.”

Productie en crew

“De voorbereidingen voor de shoot zijn gedaan door de uitvoerende producent en zijn team. Dit bestond uit zowel een Limburgse crew en als crewleden uit heel Nederland. Het mooie aan dit project is de kruisbestuiving tussen verschillende crewleden uit verschillende regio’s. De opnames hebben plaatsgevonden in vier opnamedagen. De film is gesubsidieerd door de provincie Limburg, gemeente Heerlen, gemeente Onderbanken en gemeente Schinnen en wij hebben een crowdfunding gedaan via Cinecrowd Ook hebben er mensen voor de film gedoneerd via CineSud.”

“De productie is altijd een uitdaging. Wij waren nogal ambitieus om alles in vier dagen te willen opnemen, maar dit was ook noodzakelijk gezien het nog steeds geringe budget. Gelukkig is dat allemaal gelukt, maar niet zonder slag of stoot. De productie is een grote leerschool geweest voor velen die hebben meegewerkt aan de film en heeft ons veel geleerd voor toekomstige producties. Het team heeft goed kunnen samenwerken, deze fijne samenwerking is terug te zien in het eindresultaat.”

Post-productie

“Er zijn veel verschillende mensen geweest die aan de edit van de film hebben gewerkt. Ook zijn we met een editor-coach aan de slag gegaan. Het script en de uiteindelijke film verschillen wel van elkaar. Dit komt omdat de filmversie zoals het script was bedoeld niet helemaal lekker verliep. De montage is op de schop gegaan en we zijn uiteindelijk een lang montage traject ingegaan. Er zijn veel versies van de film gemaakt. De versie die er nu ligt was het maximale resultaat van een samenwerking tussen veel mensen.”

“Ook is de film is voorzien van kleurcorrectie, het mooie van deze functie is dat je nadruk kunt leggen op de stijl. Het is een van de mooiste processen van de post-productie. Daarnaast is de film is voorzien van een zelf gemaakte score door componist Jochem de Jong. Er is eerst gezocht naar een main-theme, vanuit dit thema is er een score opgebouwd. Omdat het een historisch verhaal is hebben wij gezocht naar een historische sound door gebruik te maken van instrumenten uit die tijd.”

What's next?

“De film is tot nu toe geselecteerd door SHIFT Film Festival, Limburg Film Festival, Sjiek Festival en SevenArt Festival. We willen de film zowel internationaal als nationaal inzenden naar verschillende film festivals. Als laatste wil ik mijn grootste lessen van deze productie nog even delen. Laat je scenario of idee altijd checken bij een professional en steek veel tijd in ontwikkeling (en liefst met professionele begeleiding). Iemand met veel ervaring kan je feedback geven die je film naar een hoger niveau kan tillen en je van veel fouten in de productie of post-productie behoeden. Maak alleen films die jij zelf zou willen zien, waar jouw hart sneller van gaat kloppen. Laat je niet te veel beïnvloeden door anderen, volg je eigen gevoel.”

0 Reacties

Reageren is alleen mogelijk wanneer je bent ingelogd met een CineSud Account. Log in of maak gratis een account aan.