In gesprek met Hanneke Bosman Executive producer Hanneke Bosman geeft op het SHIFT Film Festival een lecture over het doen van subsidie aanvragen.
Home Nieuws & Inspiratie

In gesprek met Hanneke Bosman

Executive producer Hanneke Bosman geeft op het SHIFT Film Festival een lecture over het doen van subsidie aanvragen.

Na haar studie Arts, Culture and Media (Film&ArtsPolicy) in Groningen, verhuisde Hanneke naar Amsterdam om hier een ​​baan te vinden in de filmindustrie. Ze begon als vrijwilliger op verschillende filmfestivals (zoals IDFA) en begon uiteindelijk als filiaalmanager bij het filmproductiebedrijf BosBros. Tegenwoordig werkt Hanneke als een freelance executive producer.

"Films moeten mensen kunnen betoveren of een andere manier van kijken bewerkstelligen."

13 augustus 2019

Wie ben je en wat doe je?

"Ik ben Hanneke Bosman. Ik heb 10 jaar bij BosBros, een grote filmproductie maatschappij gewerkt. Begin dit jaar ben ik voor mezelf begonnen als freelance executive producer. Momenteel werk ik in opdracht bij Levitate Film, een relatief nieuwe filmproductie maatschappij van Alain de Levita, Paula van der Oest en Mark van Eeuwen. Ik ben aangenomen om te helpen bij een grote film die zij aan het financieren zijn. Ik help bij de financieringsaanvragen, planningen en plannen. Daarnaast help ik bij de projecten die in ontwikkeling zijn door middel van ontwikkel-subsidie-aanvragen te doen, planningen te maken en overeenkomsten te maken met de creatieve."

Wat was jouw motivatie om producent te worden?

"Film is mijn passie. Ik wil heel graag werken aan bijzondere films en verhalen waarvan ik vind dat die verteld moeten worden. Ik zie film dan ook als een kunst vorm en als amusement. Je kunt niet alleen films maken waar het grote publiek naar toe gaat. Films moeten mensen kunnen betoveren of een andere manier van kijken bewerkstelligen."

Welke fase in de filmproductie vind je het belangrijkst en waarom?

"Elke fase is belangrijk. Wanneer één van de fases niet goed uitgevoerd wordt, heeft dat invloed op de gehele film."

Hoe kies je een script waaraan je graag wilt werken?

"Ik moet het onderwerp boeiend vinden, en de urgentie voelen om verteld te worden. Als ik het niet voel hoe kan ik dan andere mensen motiveren om er aan mee te werken, subsidie toe te kennen of ernaar toe te gaan?"

Wat is de belangrijkste les die je als producent hebt geleerd?

"Het allerbelangrijkste wat ik heb geleerd is dat je heel hard moet werken maar niet moet vergeten waarom je het doet. Niet ten koste van jezelf. Dus er plezier in blijven houden en erin blijven geloven. Maar soms moet je ook de keuze maken wanneer de film maar niet van de grond komt, er mee te stoppen."

Wat is de meest belangrijke eigenschap van een producent?

"Daadkracht en enthousiasme."

Waarover gaat de lecture die je tijdens SHIFT Film Festival 2019 geeft, en kun je drie redenen geven waarom men deze moet bezoeken?

"Ik ga tijdens SHIFT Film Festival een lecture geven over het doen van subsidie aanvragen. Waar je op moeten letten, elk Fonds is anders en je moet je aanvraag daarop aanpassen. En ik zal ook wat vertellen over financieringsplannen en planningen maken en je contact met buitenlandse producenten."

Wat is een frequente fout die nieuwe filmmakers bij de financiering van hun (eerste) film maken?

"Er van uit gaan dat men zit te wachten op hun film. Dat het 't beste film plan ooit is. Er worden zoveel goeie mooie films ontwikkeld en geproduceerd, het is super moeilijk om je film gefinancierd te krijgen en daarnaast dat mensen daadwerkelijk ook je film gaan zien. Het is daarom heel belangrijk om zeker bij jezelf te blijven maar ook flexibel te zijn in je plan en tegen afwijzingen en kritiek te kunnen."

Wat adviseer je aan andere media- en filmprofessionals die een filmproject willen financieren?

"Duik goed in de fondsen en bedrijven waar je geld wilt aanvragen. Wat hun regels zijn, waar zij op letten, of de bijdrage terugbetaald moet worden en op welke manier. Dat je kunt waarmaken wat je belooft."

Wat is voor jou de meerwaarde van het maken van films in Limburg of ‘de regio’ in het algemeen (buiten een epicentrum als de Randstad)?

"Er worden heel veel films in de Randstad gemaakt waardoor de locaties in de meeste Nederlandse films vaak op elkaar lijken. Het is niet bijzonder. Daarnaast zijn de mensen in de Randstad gewend dat er filmploegen rondlopen en ervaren dit eerder als vervelend dan als iets speciaals. Zodra je buiten de Randstad gaat draaien merk je hoe enthousiast je als filmploeg wordt ontvangen, dat is superleuk. Bovendien woont niet iedereen in Nederland in de Randstad dus ook voor de bezoekers van films is het een verademing."

Kom ook naar Hanneke's masterclass!

Zaterdag 14 september, 10.00 uur, ECI Roermond.

Meld je hier aan.

0 Reacties

Reageren is alleen mogelijk wanneer je bent ingelogd met een CineSud Account. Log in of maak gratis een account aan.