DocLab 2026
Ontwikkel- en maaktraject voor documentaires van nieuwe makers.
Geplaatst op 31 juli 2025CineSud is de enige filmhub in de Benelux die een totaalpakket aanbiedt aan makers, van nieuw naar gevestigd talent en van korte naar lange producties. Binnen DocLab krijgen makers zowel coaching als productiebudget voor een korte non-fictie productie.
Over DocLab
DocLab is bedoeld voor makers die hun eerste, tweede of derde (professionele) korte non-fictiefilm van maximaal 30 minuten willen realiseren. Je krijgt intensieve coaching én productiebudget.
DocLab is een ontwikkel- én productieprogramma, geen co-financieringsregeling. Je moet dus garanderen dat de film volledig gerealiseerd kan worden met de bijdrage van CineSud. In 2026 worden twee projecten geselecteerd voor een bijdrage van €10.000. Externe co-financiering is mogelijk tot maximaal €10.000 extra.
Programma opzet
Development stage (januari – maart 2026)
De geselecteerde deelnemers volgen twee inhoudelijke residenties. Na afloop beslist CineSud welke projecten doorgaan naar de production stage.
Production stage (mei – september 2026)
De geselecteerde projecten krijgen verdere coaching op regie, post-productie en distributie. De planning wordt in overleg bepaald. De film moet in september afgerond zijn.
Meet the Coach
Charlotte Driessen
Coach Productie
Charlotte Driessen studeerde in 2014 af aan de opleiding International Media & Entertainment Management in Breda. Sindsdien heeft zij in verschillende productie functies, zowel in documentaire als fictie gewerkt. Daarnaast produceerde zij een aantal edities van het DOCfeed Film Festival en gaf ze les aan filmstudenten en jongeren met een afstand tot de maatschappij. Zelf werd zij geselecteerd voor meerdere internationale talenprogramma’s, waaronder recentelijk New Producers Room op het filmfestival van Cannes.
Onder de naam Harpy Films produceerde ze een aantal korte fictiefilms, o.a. het internationale tragikomische kostuumdrama “Fanny”, en documentaires en in 2026 komt haar eerste lange speelfilm uit. De focus ligt op films die een licht schijnen op degenen die het lef hebben om anders te zijn, films die inspireren en andere perspectieven bieden en verhalen die een verschil maken.
Lai Kin Chang
Coach Scenario
Geboren in België, met Chinese en Vietnamese roots, groeide Lai Kin Chang op op het snijvlak van westerse en traditionele Chinese culturen. Gestuurd door een passie voor kunst en film studeerde ze animatiefilm aan het RITCS — het Koninklijk Instituut voor Theater, Cinema en Geluid in Brussel. Haar carrière begon in animatie, waar ze meewerkte aan internationale producties zoals Les Triplettes de Belleville, The Little Polar Bear en verschillende andere films en series. Later produceerde Lai Kin Chopstick Conversations, een langspeel documentaire die een intieme blik werpt op de menselijke verhalen achter de façade van Chinese restaurants.
Met de stap naar fictie schreef en regisseerde Lai Kin de kortfilms Sweet Dumplings en The Astronaut, waarin ze kinderlijke emoties en ervaringen verkent die geworteld zijn in de Chinese gemeenschap. Met de steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) ontwikkelt ze momenteel een televisieserie en werkt ze mee in de writersroom van een misdaadkomedieproject.
Naast haar creatieve werk doceert Lai Kin artistiek onderzoek en documentaire analyse op bachelorniveau en begeleidt ze montage- en regie studenten in het ontwikkelen van hun eigen artistieke stem.
Janneke van Heesch
Coach Regie
Janneke van Heesch behaalde haar Master in Filmwetenschappen en Minor in Theaterwetenschappen aan de UvA en studeerde daarna af als regisseur aan de Nederlandse Filmacademie. Sindsdien regisseert zij zowel commercials, korte films, speelfilms als televisieseries. Haar werk varieert van experimenteel, art house en comedy tot kinderfilms. Haar werk werd wereldwijd vertoond op filmfestivals en uitgezonden in verschillende Europese landen. Hiernaast werkt ze als regiecoach aa
Nathalie Crum
Coach Onderzoek & Regie
Nathalie Crum studeerde aan de kunstacademie in Maastricht, de filmacademie in Amsterdam en nam deel aan de eerste leergang van de Academie voor de Rechtsstaat. Ze is werkzaam als documentairemaker en researcher (o.a. De belofte van Slek), dramaturg (o.a. De Afhaalchinees), docent (o.a. NFA), regiecoach in binnen -en buitenland en is tevens (street) casting director (o.a. Rietland).
Sven Bresser
Coach Regie
Sven Bresser (1992) studeerde in 2016 af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Hij werkt als regisseur en scenarioschrijver. Zijn film L'été et tout le reste (2018) werd geselecteerd voor de officiële competitie van het Filmfestival van Venetië, Toronto International Film Festival en tal van andere filmfestivals. De film won bovendien het Gouden Kalf voor Beste Korte Film. Rietland (2025) werd opgenomen in het Semaine de la Critique-programma van het Filmfestival van Cannes.
Sal Kroonenberg
Coach Visuele storytelling
In 2001 studeerde Sal Kroonenberg af aan de Nederlandse Filmacademie in Amsterdam. Sindsdien werkt hij aan speelfilms, documentaires, korte films en commerciële producties, zowel in Nederland als daarbuiten. Sal is sinds 2009 lid van de Netherlands Society of Cinematography en daarnaast is hij actief als fotograaf. Hij ontving een nominatie voor zijn camerawerk voor de speelfilm The Judgement op het Nederlands Film Festival 2021.
Zijn fascinatie voor film komt voort uit de kracht van het medium om te communiceren in een universele taal. Het visueel verrijken van een verhaal met een specifieke emotie, achtergrond, stijl of vorm is daarbij zowel een inspiratiebron als een uitdaging.
Axel Skovdal Roelofs
Coach Montage
Axel Skovdal Roelofs (1976, Sittard) is al bijna 20 jaar werkzaam als editor van fictie en documentaire. In 2006 studeerde af aan de vakrichting montage van de Nederlandse Film en Televisie Academie. Daarvoor studeerde hij een paar jaar film- en televisiewetenschap aan de Universiteit van Utrecht. Na zijn studie aan de NFTA keerde hij er regelmatig terug als gastdocent en montagecoach.
Wouter Jansen
Coach Distributie
Wouter Jansen werkte als hoofd programmering bij Go Short - International Film Festival tijdens de eerste tien edities van het festival. In 2013 richtte hij het sales- en festival distributiebedrijf Some Shorts op, dat in 2019 werd hernoemd tot Square Eyes. Veel films uit zijn catalogus zijn in première gegaan en bekroond op prestigieuze festivals zoals TIFF, de Berlinale (waaronder L’été et tout le reste van Sven Bresser, 2018), Locarno (met onder andere Been There van Corina Schwingruber Ilić, 2023), Clermont-Ferrand en Sundance (zoals Warsha van Dania Bdeir, 2022).
Niels Bourgonje
Coach Zelf-Distributie
Niels Bourgonje is regisseur van fictie en commerciële projecten. Gedreven door de wens zichzelf nooit te herhalen heeft Niels veel verschillende soorten producties geregisseerd, variërend van mensgerichte verhalen tot sport- en autoreclames. Diezelfde diversiteit is ook terug te vinden in zijn fictiewerk. Zijn films werden geselecteerd voor Academy Award en BAFTA-kwalificerende festivals en wonnen meer dan 250 prijzen.
Niels werkt momenteel aan de postproductie van zijn eerste speelfilm Circles, het vervolg op de cult-indie-horror film Circle. Hij wordt vertegenwoordigd door Sukee Chew van Hopscotch Pictures.
Programma 2026
Hieronder vind je het programma van DocLab 2026.
Let op!
De data van sommige sessies zijn aangepast. Controleer vóór je je aanmelding indient nogmaals de actuele data, zodat je zeker weet dat je kunt deelnemen. De sessies zijn verplicht om mee te doen aan het programma.
Residentie Sessie 1 & Tussensessies
- 15 JANUARI | Venlo
- 10:00-17:30 Productie Atelier | Financiering & productie
- 22 JANUARI | Heerlen
- 09:30-10:00 Kick-off: Get-together-sessie / Kennismaking
- 11:00-17:30 Groepssessie 1: De Kern van het Verhaal
- 17:30-19:00 Short Films: ShortsLab & DocLab Special
- 19:30-21:00 Netwerkdiner / Borrel
- 23 JANUARI | Heerlen
- 09:30-17:00 Groepssessie 2: Observeren & Storytelling
- 24 JANUARI | Heerlen
- 09:30-17:00 Masterclass: Regievisie
- 25 JANUARI | Heerlen
- 09:30-17:00 Groepssessie 4: Visueel vertalen | Van script naar scherm & praktische oefening
- 12 FEBRUARI | Online
- Eén-op-één sessie 1: Projectontwikkeling Q&A
- 20 MAART | Maastricht
- 10:30-17:30 Euregion Film Forum 2026
- 19:30-22:00 ShortsLab 2025: Avant-premiere & Networking drinks
- 21 MAART | Maastricht
- 10:30-11:30 Masterclass: Het doorgeven van de fakkel
- 11:30-12:30 Masterclass: Interview techniques
- 13:30- 17:30 Opdracht: Improviseren | Straat interviews
- 19:30-22:00 Euregion Special & Networking Drinks
- 22 MAART | Maastricht
- 10:30-18:00 Groepssessie 2: Projectontwikkeling
- 7 MEI | Heerlen
- 09:30-17:00 Productie Atelier | Pre-productie
- 30 JULI | Heerlen
- 10:30-18:00 Groepssessie 10: Visuele storytelling | De kracht van mise-en-scène & DOP samenwerking
- 27 AUGUSTUS | Heerlen
- 10:30-18:00 Groepssessie 11: De magie van montage | Van ruw materiaal naar film
- JULI - AUGUSTUS | Online
- Eén-op-één sessie 3: Productie
- Eén-op-één sessie 4: Productie
- Eén-op-één sessie 5: Montage
- DECEMBER | Online
- Groepssessie: Distributie & Sales
De inzendingen zijn gesloten; de geselecteerde projecten worden op 22 december bekendgemaakt.
Voorwaarden
- het betreft een korte documentaire van maximaal 30 minuten;
- De maker heeft max. drie professionele producties op naam. (48HFP en schoolprojecten tellen niet mee);
- Je project heeft een duidelijke inhoudelijke, productionele en talentmatige link met Limburg. Deze elementen moeten concreet worden benoemd in het plan. Projecten met duidelijke Limburg-invulling krijgen voorrang;
- de film moet gemaakt kunnen worden met het productiebudget dat CineSud beschikbaar stelt, maar de deelnemer is vrij om tot €10.000 bij te financieren;
- een maker kan maar één project indienen per jaargang van een Lab;
- je committeert je aan de planning,deadlines en opleverdatum (15 september 2026);
- Om je aan te melden hoef je geen Club CineSud lid te zijn. Mocht je geselecteerd worden, dan dien je wel lid te worden van Club CineSud. Ben je al Club CineSud-lid? Dan ontvang je altijd feedback op je inzending!
Dien alle onderstaande onderdelen in via onderstaande knop, gebundeld in één PDF-bestand van maximaal 15 pagina’s (1 pagina titelblad, max. 14 pagina's voor je pitchdossier en documentairescript/treatment/omschrijving) en niet groter dan 5 MB. Alleen complete en correcte inzendingen worden in behandeling genomen.
Wat staat er zoal in een pitch-dossier?
- Een motivatie/introductie, waarin je onder andere concreet aangeeft wat de connectie is tussen jou, de makers, het project en Limburg.
- Een tagline, logline, synopsis, genre, format (tv, web, etc.) en (beoogde) speelduur.
- Een regievisie.
- Beknopte cv’s van jezelf en cast/crewleden die aan het project meewerken. Indien nog niet definitief: wie zijn beoogd?
- Benoem expliciet welke cast- en crewleden uit Limburg komen.
- Markeer in je (eerste) budget welke kosten je verwacht in Limburg of aan Limburgers te gaan besteden.
- Een moodboard of andere relevante informatie. Linkjes naar eerder werk zijn een pré.
- Een (globale) begroting en dekkingsplan. Vermeld daarbij ook de status van eventuele co-financiering.
De beoordeling
De beoordeling wordt uitgevoerd door een commissie bestaande uit programmamedewerkers van CineSud en een externe expert. Projecten worden beoordeeld op artistieke en inhoudelijke kwaliteit van het plan, creatieve potentie en motivatie van de maker, realisatiekracht en haalbaarheid/inpasbaarheid binnen het traject en relevantie en binding met de regio (verhaal, thematiek, talentmatig, productiematig).
Alle aanvragers ontvangen uiterlijk op de gecommuniceerde notificatiedatum bericht over de uitkomst. Dit gebeurt per e-mail.
Er wordt geen feedback gegeven op individuele inzendingen, tenzij de inzender lid is van Club CineSud. Feedback wordt uitsluitend verstrekt op maximaal één inzending per traject, ook indien makers meerdere projecten mogen insturen.
Benieuwd naar eerdere DocLab projecten?
Neem contact met ons op.
Heb je vragen over het DocLab? Stuur ons dan een bericht via onderstaand contactformulier.