In deze tweede editie van Oude Meesters, Nieuwe Meesters zetten we de speelfilm Het Gangstermeisje uit 1996 in het voetlicht. Naast de vertoning van de film is er een randprogramma dat de film, regisseur Frans Weisz en de tijd/stroming waarin de film gemaakt werd belicht. Te gast is actrice Willeke van Ammelrooy.
Programma
Tijdens deze tweede editie van Oude Meesters, Nieuwe Meesters op woensdag 20 november vanaf 20.00 uur zetten we de film Het Gangstermeisje en maker Frans Weisz in het zonnetje. Het Gangstermeisje (1966) is het langspeelfilmdebuut van Frans Weisz en werd meteen genomineerd op het filmfestival van Berlijn.
De destijds 27-jarige regisseur geeft zijn overrompelende visitekaartje af met een fraai staaltje Nederlandse Nouvelle Vague, naar een verhaal van Remco Campert. Het leverde hem internationale waardering op en ondertussen is de film uitgegroeid tot een Nederlandse klassieker. We vertonen de speciale originele premièreversie van de film, die 10 minuten extra materiaal bevat in vergelijking met zoals de film de afgelopen decennia is vertoond.
Onze hoofdgast deze avond is actrice Willeke van Ammelrooy, die onder meer met Frans Weisz samenwerkte voor De Inbreker (1972) en Het Leven is vurrukkulluk (2018). Ook vertonen we de korte film Dreksbak, die dit jaar in première ging op het Nederlands Film Festival. In deze film, van regisseur (en dochter van Willeke) Denise Janzée speelt Willeke de hoofdrol. De film is volledig opgenomen in Limburg.
Bekijk het complete programma in de tabel hieronder.
Inloop in de foyer, met de mogelijkheid tot het nuttigen van een drankje.
In dit podiumgesprek gaan we met actrice Willeke van Ammelrooy in gesprek over haar samenwerking met regisseur Frans Weisz, de Nederlandse film in de jaren zeventig tot en met nu en de korte film Dreksbak, die we als voorfilm vertonen.
Dreksbak (Denise Janzée, 2024)
Helena is een vrouw op leeftijd, die sinds het overlijden van haar man eenzaam en ogenschijnlijk chagrijnig door het leven gaat. Sinds kort heeft ze nieuwe buren, met kinderen en andere gewoontes. Ze moet er weinig van weten. Maar Elijah, het jongste zoontje met zijn innemende lach, is meteen heel erg gesteld op Helena’s hondje. Hoewel Helena niet bijzonder dol is op kinderen, raakt hij bij haar een gevoelige snaar.
Overweldigend regiedebuut van Frans Weisz, die vanaf 1966 tot en met begin deze eeuw een van de grootmeesters was van de Nederlandse cinema. De laatste jaren is zijn gezondheid te broos geworden, waardoor hij geen films meer heeft kunnen maken.
De jonge schrijver Wessel Franken uit Amsterdam oogst succes met zijn boek Het Gangstermeisje en wordt door een bevriend regisseur gevraagd een scenario voor een gelijknamige film te schrijven. Dit leidt tot meningsverschillen over de hoofdrolspeler en de te kiezen actrice. Zijn huwelijk werkt belemmerend voor zijn creativiteit en na herhaald aandringen vertrekt hij naar Menton (Frankrijk) om daar zijn scenario in alle rust bij vrienden te voltooien. Uiteindelijk belandt hij in Rome, waar de opnamen van de film plaatsvinden.
Praktische info & tickets
Datum: woensdag 20 november, 20.00-23.00 uur (inloop vanaf 19.30 uur)
Locatie: Royal Theater Heerlen (Stationsplein 5, Heerlen)
Tickets: vanaf €6,50. Club CineSud-members kunnen een ticket kopen voor het CJP/studenten-tarief.
Tickets koop je via de website van Filmhuis De Spiegel.
Hoofdgast | Willeke van Ammelrooy
Willeke van Ammelrooy (1944) is actrice en bekend van onder meer de Oscarwinnende film Antonia (1995), klassiekers als Ciske de Rat (1984) en Mira (1971) en als regisseur van de lange speelfilm De Vlinder tilt de Kat op (1994). Van Ammelrooy speelde in tientallen speelfilms, series en theaterstukken en won meerdere prijzen, waaronder Gouden Kalveren voor haar rollen in Antonia en Lijmen/Het Been (2000). Sinds enkele jaren woont Van Ammelrooy in Limburg, waar ze onlangs ook de hoofdrol speelde in korte film Dreksbak (2024).
Over de film en maker
De jonge schrijver Wessel Franken uit Amsterdam oogst succes met zijn boek Het Gangstermeisje en wordt door een bevriend regisseur gevraagd een scenario voor een gelijknamige film te schrijven. Dit leidt tot meningsverschillen over de hoofdrolspeler en de te kiezen actrice. Zijn huwelijk werkt belemmerend voor zijn creativiteit en na herhaald aandringen vertrekt hij naar Menton (Frankrijk) om daar zijn scenario in alle rust bij vrienden te voltooien. Uiteindelijk belandt hij in Rome, waar de opnamen van de film plaatsvinden.
Zo lineair als hier verteld, is Frans Weisz' sprankelende debuutfilm zeker niet. Fantasie en werkelijkheid lopen voortdurend door elkaar, zodat het lijkt alsof Franken verstrikt raakt in zijn eigen plot. De destijds 27-jarige regisseur geeft zijn overrompelende visitekaartje af met een fraai staaltje Nederlandse Nouvelle Vague, naar een verhaal van Remco Campert. Het leverde hem internationale waardering op en ondertussen is de film uitgegroeid tot een Nederlandse klassieker. Frans Weisz maakte in de 50 jaar na Het Gangstermeisje talloze Nederlandse speelfilms een series, met klassiekers als Hoogste Tijd, Bij Nader Inzien, Op Afbetaling, Charlotte en Rooie Sien.