CineSud is de enige filmhub in de Benelux die een totaalpakket aanbiedt aan makers, van nieuw naar gevestigd talent en van korte naar lange producties. Binnen ShortsLab krijgen makers zowel coaching als productiebudget voor een korte fictie-productie.
Aanmelden gaat niet meer. De geselecteerden voor ShortsLab worden op 18 december bekend gemaakt.
ShortsLab 2025
Het ShortsLab richt zich op makers die een eerste, tweede of derde (professionele) korte film willen maken. Als onderdeel van het programma krijgen de geselecteerde filmmakers niet alleen coaching en begeleiding op maat, maar ontvangen ze tevens een productiebudget. Omdat het ShortsLab geen co-financieringsinstrument is maar een (ontwikkel- en) productie-traject, mogen deelnemers tot maximaal €10.000 bij financieren uit externe bronnen. De film moet dus altijd gemaakt kunnen worden met de bijdrage die CineSud verstrekt, eventueel aangevuld met maximaal €10.000 extra uit andere financiers.
In 2025 krijgen drie projecten €12.500. Deze bijdrage wordt toegekend na het doorlopen van de development stage.
Hoe ziet het traject eruit?
Geselecteerde deelnemers voor het programma doorlopen sowieso twee development-residencies in de periode januari - maart 2025. Na deze residenties beslist CineSud of en welke projecten de realisatie bijdrage ontvangen en de production stage in kunnen. Bij indienen van de projecten committeren deelnemers zich aan het afronden van het project indien deze wordt gekozen voor de production stage - ongeacht of de eventuele co-financiering slaagt of niet.
De projecten die geselecteerd worden voor de production stage, ontvangen in de periode t/m december verdere coaching op o.a. regie, post-productie en distributie. Het traject start jaarlijks in januari en in december moeten de films zijn afgerond. De films duren maximaal 10 minuten. De gedetailleerde planning wordt in overleg bepaald, hierbij ook rekening houdend met de (distributie)wensen van de deelnemer.
Programma 2025
Een globale planning van het ShortsLab vind je hieronder. Dit programma geldt voor de geselecteerde deelnemers.
- Eén-op-eén sessie 1: Scenario Ontwikkeling
De deelnemers krijgen twee weken de tijd om hun scripts te versterken en te herschrijven. In januari ontmoeten ze de coach live in Heerlen om hun voortgang te bespreken. Ze krijgen vervolgens weer de opdracht om hun scenario's verder te ontwikkelen en te herschrijven voor de start van de tweede residentie.
10:00 - 18:00 | Kick-Off
09:00 - 09:45 | Kick-off Meeting
We starten het programma met zowel deelnemers van het ShortsLab-traject als het DocLab-traject. Tijdens deze korte sessie krijgen deelnemers de kans zichzelf voor te stellen, elkaar te leren kennen en enkele oefeningen te doen om het ijs te breken!
10:00 - 12:30 | Masterclass: Financiering en Productie
Deelnemers stappen in de wereld van onder andere cijfers, organisatie, verzekeringen en aanvragen/verantwoordingen tijdens de masterclass Productie en Financiering onder leiding van producent n.t.b. In deze masterclass en de daaropvolgende sessie worden de principes en regels van filmproductie en -financiering toegelicht.
13:30 - 17:00 | Groepssessie: Projecten & Begroting Discussie
Tijdens deze sessie geeft de coach feedback en tips/inzichten op ieder project ( +- 30 min per project), uitgaande van het projectplan en budget van de producent/regisseur. Ook kunnen deelnemers elkaar van feedback, tips en tricks voorzien.
18:00 - 19:00 | Short Films: ShortsLab & DocLab Special
Als start van het ShortsLab & DocLab programma organiseren we een besloten vertoning van de eerdere korte films van elke geselecteerde regisseur. Op deze manier krijgen de deelnemers de kans om elkaar beter te leren kennen en elkaars visie te ontdekken.
19:30 - 20:30 | Networking Dinner
De eerste dag van de residency begint met een scenario masterclass. Script-coach n.t.b. bespreekt hoe de synopsis, structuur, karakterontwikkeling en conflicten kunnen bijdragen aan het versterken en afronden van de verhalen van de deelnemers. Na de masterclass gaan de geselecteerde deelnemers (in groepsverband) aan de slag met de inhoudelijke doorontwikkeling van hun scenario's en ideeën. De deelnemers krijgen de opdracht om hun scenario's verder te ontwikkelen en herschrijven voor de online sessie in februari.
09:30 - 17:00 Groepssessie 2: Regievisie | Je Verhaal
Coach n.t.b. en de regisseurs gaan aan de slag met de masterclass om over verschillende onderwerpen te praten: uitdagingen, kansen, gevaren, de rol van de regisseur en het vinden van de kern van je verhaal/visie. Met verschillende case studies van andere succesvolle (of niet succesvolle) korte films leren deelnemers wat een regisseur eigenlijk is en doet.
In het tweede deel van de dag gaan de coaches in op de regievisie en de fundamentele vragen ‘wat, waarom en hoe?'. Wat maakt de regievisie bijzonder en hoe kan de filmmaker de regievisie onderzoeken en vinden? Na een korte masterclass gaat de coach in groepsverband de regievisie van elke deelnemer analyseren en bespreken, zodat deze kan worden aangescherpt.
09:30 - 17:00 Groepssessie 3: Visueel vertalen | Van script naar scherm & praktische oefening
- Eén-op-eén sessie 2: Scenario Ontwikkeling
De deelnemers krijgen twee weken de tijd om hun scripts te versterken en te herschrijven. In maart ontmoeten ze de coach live in Heerlen om hun voortgang te bespreken. Ze krijgen vervolgens weer de opdracht om hun scenario's verder te ontwikkelen en te herschrijven voor de start van de tweede residentie.
09:30-17:00 Groepssessie Scenario ontwikkeling
Samen met script-coach n.t.b. gaan we verder met de bespreking in groepsverband van de scenario's. Met verschillende oefeningen gaan de deelnemers werken aan hun structuur. Daarna leren ze hoe je een perfecte scène schrijft en hoe ze hun scènes kunnen verbeteren.
10:30-18:00 Euregion Film Forum 2025
17:30-19:30 Netwerkdiner
19:30-22:00 ShortsLab 2024 Avant-premiere & Networking drinks
09:30-11:00 Masterclass: Het doorgeven van de fakkel - een masterclass met alumni
11:15-17:00 Groepssessie: Visuele storytelling | De kracht van mise-en-scène & DOP samenwerking
19:30-22:00 Euregion Special & Networking Drinks
Tijdens het programma zijn de deelnemers uitgenodigd voor een speciale vertoning van films die deelnamen aan de vorige edities van het ShortsLab (en andere CineSud trajecten). De deelnemers kunnen deze (en andere) makers ontmoeten, netwerken en ervaringen uitwisselen.
09:30-17:00 Groepssessie: De magie van montage | Van ruw materiaal naar film
09:30-17:00 Groepssessie: Onderzoek | Spelregie met acteurs
Tijdens deze sessie werken de regisseurs samen met acteurs aan het filmen van scènes uit hun eigen scenario. De regisseurs oefenen hoe ze met acteurs kunnen werken, hun ideeën kunnen uitleggen en samen een verhaal kunnen creëren dat overeenkomt met de visie van de regisseur. Het is belangrijk op te merken dat deze sessie een gelegenheid is voor onderzoek en ontdekking. De regisseurs hoeven niet iets perfects te creëren, maar vooral te ontdekken, leren en analyseren. Elke regisseur zal met twee acteurs werken.
Eén-op-één sessie 1: Scenario
09:30-17:00 Groepssessie 3: Scenario
- Eén-op-één sessie 1: Regievisie “in practice”
- Eén-op-één sessie 2: Regie - Cast, Repetitie, Découpage (twee weken voor de opnames).
De coach gaat tijdens de online sessies dieper in op de regievisie en het verhaal van elke regisseur. De regisseur kan bespreken hoe hij het meest "betekenisvolle" beeld creëert: bijvoorbeeld belichting, shot compositie en opstelling van acteurs. Voor deze sessie kan elke deelnemer een moodboard, trailers, scènes en fragmenten van films die hen inspireren laten zien, die de visie weerspiegelen die ze in hun project willen brengen.
Voor de opnames komen de coach en regisseur nog een keer samen (live of digitaal) om over de volgende thema’s te praten: verwachtingen voor acteurs; hoe herkent de regisseur goed acteertalent?; verschillende repetitietechnieken; welke soort repetitie past bij specifiek verhaal en acteurs?; werken met kinderen of dieren; een goede sfeer op de set creëren; de rol van de verschillende crewleden en samenwerking hiermee als regisseur; problemen op de set oplossen, storyboard en decoupage, enzovoort. De coach kiest samen met de deelnemer de thema’s en onderwerpen die hij/zij belangrijk vindt en passend zijn voor diens project.
- Eén-op-één sessie 3: Montage
De opzet van deze coachingsessie is om individuele feedback te geven aan de regisseurs over de montage van hun korte film. Deze sessies worden gepland zodra er ten minste een degelijke ruwe montage van de film is voltooid. De film moet minimaal twee weken voor de picture lock naar de coach worden gestuurd. De montage moet al beschikken over een solide basisgeluid, soepele overgangen, in essentie opgeschoonde tracks, en muziek ( definitieve muziek of temp tracks), zodat deze goed te beoordelen is. Sound design en kleurcorrectie kunnen op een later moment plaatsvinden.
10:00 - 11:00 | Masterclass: Distributie & Sales
Tijdens de masterclass zullen deelnemers leren over festivalstrategieën en hoe deze effectief te structureren, het identificeren van diverse soorten filmfestivals en het kiezen van de meest geschikte voor hun film, de benodigde documentatie voor distributie, de waarde van een première op een gerenommeerd festival, de vergelijking tussen filmdistributeurs en zelfdistributie, en de cruciale overwegingen bij het distribueren van een film, enzovoort.
11:00 - 13:00 | Groepsessie: Distributieplan
In deze sessie geeft de coach feedback, tips en inzichten op elk project (ongeveer 30 minuten per project), rekening houdend met het distributieplan van de producent/regisseur en de film zelf. De coach voorziet elk project van waardevolle feedback en inzichten om de resultaten te optimaliseren.
Meet the Coaches
Lai Kin Chang, Loes Komen, John Appel en Janneke van Heesch zijn de vaste coaches voor onze deelnemers. Loes Komen begeleidt de ShortsLab deelnemers op gebied van financiering en productie van korte films. Lai zal samen met de deelnemers kijken naar de verdere ontwikkeling van hun scripts. Janneke van Heesch zal de deelnemers alles leren over het regievak en helpen om hun regievisie te verfijnen. John heeft al jaren ervaring met het maken van documentaires en lesgeven.
Loes Komen | Financiering & Productie
Loes Komen (Producent) is nationaal en internationaal prijswinnend producent. Onder de recente films zijn Marlon Brando (Cannes Semaine de la Critique 2020), When Gray is a Color (Student Oscar, Camerimage, TIFFKids), En Route (Berlinale Generations, Golden Calf NFF 2019). Loes was deelnemer aan Berlinale Talents 2019, Rotterdam Lab op IFFR 2018 en Talent on Route op de HFM 2018.
Lai Kin
Lai Kin, geboren in België met Chinese/Vietnamese roots, combineert westerse en Chinese tradities in haar werk. Ze studeerde animatiefilm aan het RITCS in Brussel en werkte mee aan internationale producties zoals Les Triplettes de Belleville en The Little Polar Bear. Met de documentaire Chopstick Conversations gaf ze een intieme blik achter de façade van Chinese restaurants. Haar korte films, Sweet Dumplings en The Astronaut, verkennen haar jeugd binnen de Chinese gemeenschap. Momenteel doceert ze artistiek onderzoek en begeleidt ze studenten in het vinden van hun eigen auteurschap.
Janneke van Heesch | Regie
Janneke van Heesch behaalde haar Master Filmwetenschappen aan de UvA en studeerde daarna af als fictie regisseur aan de Nederlandse Filmacademie. Sindsdien regisseerde zij zowel commercials, korte films, speelfilms als televisieseries. Haar werk varieert van experimenteel, art house, comedy tot kinderfilms. Haar werk werd vertoond op filmfestivals wereldwijd en uitgezonden in verschillende Europese landen. Hiernaast werkt ze als coach regie fictie aan de Filmacademie. Ze is gespecialiseerd in scriptontwikkeling en spelregie.
John Appel
John is afgestudeerd aan de Filmacademie (1987), regisseerde meer dan 40 bekroonde documentaires, waaronder Zij gelooft in mij (1999, IDFA Joris Ivens Award) en The Player (2009, IDFA Award). Hij is mentor, docent en jurylid bij internationale workshops en festivals en produceert samen met Heddy Honigmann.
Voorwaarden
- het betreft een korte fictiefilm van maximaal 10 minuten;
- de maker heeft niet meer dan drie professionele producties op zijn naam staan. Producties gemaakt binnen het 48 Hour Film Project of op een opleiding tellen hiervoor niet mee;
- je film heeft een aantoonbare relatie met de provincie Limburg, je hebt draaidagen in de provincie en je werkt samen met Limburgs talent (in elke fase van de productie). Dit moet duidelijk en concreet blijken uit je pitch-dossier. Plannen waarin hier reeds een concrete invulling aan is gegeven, krijgen voorrang bij selectie;
- de film moet gemaakt kunnen worden met het productiebudget dat CineSud beschikbaar stelt, maar de deelnemer is vrij om tot €10.000 bij te financieren;
- de maker kan maar één project indienen per jaargang van een Lab. Ben je Club CineSud-member? Dan krijg je feedback op je inzending. In alle andere gevallen kan er geen individuele feedback worden gegeven op ingestuurde plannen;
- je committeert je aan de planning, deadlines en opleverdatum (december 2025).
Aanleveren bij inzending
Stuur onderstaande informatie als bijlage bij het inschrijfformulier in één PDF van maximaal 10 pagina's (exclusief het aantal pagina's scenario) en maximaal 5 mb. Enkel inzendingen die voldoen aan deze voorwaarde worden in behandeling genomen.
- Een tagline, logline, synopsis, genre, format (tv, web, etc.), (beoogde) speelduur (max. 1 pagina);
- Een introductie en motivatie waarin je onder meer concreet aangeeft wat de connectie van de productie met Limburg is en waarom we je moeten selecteren voor CineSud ShortsLab; (max. 2 pagina)
- Een regievisie (max. 2 pagina’s)
- CV’s van jezelf en cast/crew-members die meewerken. Indien nog niet definitief: wie zijn beoogd? Specificeer ook de Limburgse cast- en crew-medewerkers (max. 2 pagina’s);
- Een moodboard of andere relevante info (linkjes naar eerder werk strekken tot de aanbeveling!);
- Een (indicatie van het) budget (op hoofdlijnen) en dekkingsplan (geef ook aan wat de status van de co-financiering is). Let op: de film moet hoe dan ook gemaakt kunnen worden met de bijdrage uit het ShortsLab;
- Een (eerste versie van je) scenario. Het aantal pagina's van het scenario telt niet mee voor het max. aantal pagina's van het filmplan.
Benieuwd naar eerdere ShortsLab projecten?
Neem contact met ons op.
Heb je vragen over het ShortsLab? Stuur ons dan een bericht via onderstaand contactformulier.