Campingbedjes en tekenbeten

Geplaatst op 9 september 2014

Chris W. Mitchell en Herman Slagter maakten de lowbudget horrorfilm De Poel.

“Slapen op campingbedjes, tentjes als schuilplaats, honderden tekenbeten en keel- en longontstekingen waren het gevolg.”

Tekenbeten

Met een budget van slechts 270.000 euro werd vorige zomer binnen drie weken tijd de Nederhorror De Poel opgenomen op een landgoed in het oosten van het land. Slapen op campingbedjes, tentjes als schuilplaats, honderden tekenbeten en keel- en longontstekingen waren het gevolg. In totaal zorgden de tekenbeten bij drie personen zelfs tot de ziekte van Lyme. Zij zijn inmiddels behandeld en weer hersteld, maar deze problemen waren inherent aan de werkwijze. Door het beperkte budget werd er veel van cast en crew gevraagd.

Inventief financieren

De Poel is de eerste film die deel uitmaakt van Het Nieuw Nederlands Film Platform (NNFP). NNFP is een crowdfunding- initiatief om eigenzinnige Nederlandse speelfilms te realiseren. Vanaf 6 euro per maand kun je participeren en deel je voor 50% mee in de winst van het NNFP. Op deze manier werd er ongeveer 25.000 euro opgehaald voor de productie van de film. De overige financiering was afkomstig van het Nederlands Film Fonds en de distributeur. Via het NNFP hopen de makers de komende periode nog een aantal films te kunnen realiseren.

‘Hou het simpel’

De Poel is een uitstekend voorbeeld van een professionele film die met weinig middelen is gemaakt. Cast en crew werkten gratis of voor een absoluut minimum mee, verhuurbedrijven stelden apparatuur en materiaal eveneens kosteloos of tegen lage tarieven beschikbaar en inhoudelijk hielden de makers het zo simpel mogelijk. Mitchell en Slagter benadrukten hierbij het belang van je netwerk – alleen door goede en langdurige contacten krijg je iets als dit voor elkaar en zijn collega’s bereid te investeren in een project – en het verfilmen van verhalen die behapbaar zijn. Vaak zijn kleine verhalen juist goede verhalen, en budgettair en productioneel hebben films zonder veel specials effects, achtervolgingen en veel verschillende locaties natuurlijk ook veel voordelen.

Ideaal

Het maken van lowbudgetfilms is vanzelfsprekend niet de ideale situatie – het liefst zou je iedereen natuurlijk marktconform betalen -, maar heeft wel allerlei voordelen. Zo bouw je er een mooi CV op, zijn het vaak films die verhalen vertellen die ook écht (volgens de maker) verteld moeten worden en kan het werken op deze manier ook een welkome afwisseling zijn tussen saaie ‘noodzakelijke’ klussen. “Soms moet je tussen klussen die goed geld verdienen door namelijk ook eens doen wat je écht leuk vindt en wilt,” aldus Mitchell.

Succes

De Poel was een groot succes bij de Nederlandse critici en is inmiddels ook bezig aan een veroveringstocht in het buitenland. Het publiek kwam niet in grote getale naar de productie, vandaar dat de makers de afgelopen maanden een tour door het land hielden en langs allerlei filmhuizen gingen. Juist dit soort genrefilms zorgen voor een diverse en levendige filmindustrie, en verdienen het om gezien te worden.