Geld verdienen met een minimale investering … het klinkt voor velen – of misschien wel iedereen – als de ideale situatie. Hedendaagse platformen zoals Youtube, Facebook en Instagram bieden die mogelijkheden volop. Zeker tijdens een sportzomer zoals deze. De actualiteit als inkomstenbron? Het kan!
De laatste jaren wordt op social media bijna onmiddelijk ingespeeld op opvallende gebeurtenissen in de dagelijkse wereld. Ook het Wereldkampioenschap Voetbal in Brazilië twee jaar geleden zorgde bijna dagelijks voor trending topics. Met name bewerkte of van onderschrift voorziene afbeeldingen waren nauwelijks te tellen, maar ook met video’s werd opvallend snel op de actualiteit ingespeeld.
Zo speelden de mensen achter ‘442oons’ door middel van korte cartoons aansprekend en slim in op gebeurtenissen in het land van de Samba en carnaval. Dagelijks plaatsten ze één of meer korte cartoons op hun Youtube-kanaal. Hierin stonden opvallende gebeurtenissen tijdens wedstrijden centraal. Zo werden onder andere de rode kaart van Pepe tegen Duitsland, de moeizame wedstrijd van Messi tegen Iran en het bijt-incident rond Luis Suarez gepersifleerd. Na het succes van de cartoons tijdens het WK, zijn ze hier tot moment van schrijven mee door gegaan.
Doordat de makers partner zijn van Youtube – en wij als kijker hierdoor voorafgaand aan de video’s reclames zien en er soms een pop-up met doorkliklink naar reclame verschijnt tijdens de video – verdienen ze nog steeds dagelijks geld aan hun korte producties. Door slim en creatief in te spelen op de actualiteit en hiermee miljoenen views per week te bereiken kan dit bedrag voor de mensen achter ‘442oons’ snel oplopen. De schattingen van verdiensten op Youtube lopen uiteen van €0,70-€1 per 1000 views. Daarnaast kun je als maker of persoon ook nog allerlei deals sluiten met adverteerders die je apart betalen wanneer je in jouw video nog eens extra reclame maakt voor hun product. Ditzelfde geldt voor platformen als instagram en snapchat, waar mensen met veel volgers en bereik betaald worden om bijvoorbeeld vakantiekiekjes te plaatsen met kleding van specifieke merken.
Hoewel traditionele reclame-inkomsten teruglopen, bieden de nieuwe media dus volop kansen om extra inkomsten te verwerven. Belangrijk hierbij is dat je aansluiting zoekt bij op dat moment hot topics en je een bereik of vaste achterban weet op te bouwen. Dat je hiervoor niet altijd creatief in de pen (of camera) hoeft te kruipen, blijkt wel uit de populariteit van diverse vloggers, die zelfs honderdduizenden tot miljoenen views genereren door enkel en alleen over straat te lopen en vertellen over een zware nacht omdat de regen iets te hard tegen hun raam kletterde.