Op de set van All There Is

Geplaatst op 24 februari 2015

Eind januari vonden in Maastricht de opnamen plaats voor de CineSud Talent-film All There Is van Jeroen Mourmans.

“Eén locatie, twee acteurs en een talentvolle crew: het recept voor een bijzonder project.”

Verlaten wereld

In ‘Tooth Fairy’ volgen we een vader en zijn dochtertje, die al een poosje ronddolen in een verlaten wereld. De film focust zich vervolgens op een klein, persoonlijk element in hun onderlinge band. De zoektocht naar een geschikte locatie voerde de makers van de film langs enkele verlaten panden in en rond Maastricht. Zo heeft het Sphinx-gebouw een bijna post-apocalyptische uitstraling, biedt het Landbouwbelang Maastricht mogelijkheden voor een dergelijke ruimte, maar is ook de inactieve Rubberfabriek een toonbeeld van (filmisch) verval, puin en smerigheid.

Uiteindelijk werd voor deze laatste locatie gekozen. In de kelder van deze oude fabriek vonden vervolgens in het laatste weekend van januari de opnamen plaats voor deze bijzondere korte film. Met veel bladeren, (oud) hout, pallets en andere (veelal) versleten attributen werd een volledig eigen universum geschapen op een paar vierkante meter.

Acteurs

Deze paar vierkante meter vormden ook direct de gehele arena voor de volledige film. Aan de twee hoofdrolspelers de uitdagende taak hier een boeiend resultaat uit te laten voortkomen. Voor de rol van de vader werd Guido Gerard (Van God Los) benaderd. Samen met de tienjarige Martine vormt hij de spil van het verhaal. Onder regie van Jeroen Mourmans is er in de maanden naar aanloop van de opnamen regelmatig gerepeteerd, zodat tijdens het draaiweekend het maximale uit hun samenspel kon worden gehaald.

De crew van de film bestond voornamelijk uit jonge, getalenteerde regionale makers. Naast de regisseur, die ook het scenario schreef, waren bijvoorbeeld ook Dennis de Pijper (camera), Janno Franssen (opnameleider) en Anne-Claire Martens (art-direction) nauw bij de productie betrokken. Op enkele posten werd extra (regionale) ervaring gevraagd mee te werken. Marlies van den Bosch verzorgde de visagie, Mark Pütz zal de muziek en het sound-design voor zijn rekening nemen en Martijn Daamen verzorgde de uitvoerde productie tijdens de draaidagen.

Premiere

De intensieve draaidagen, op de geimproviseerde, koude locatie, hebben uiteindelijk een intieme, kleine film opgeleverd, die momenteel in de post-productie zit. Het definitieve resultaat zal later dit jaar in première gaan.