In tijden van bezuinigingen wordt steeds meer gehamerd op cultureel ondernemerschap en het vergaren van eigen inkomsten. Logisch en belangrijk, omdat zo ook draagvlak wordt gecreëerd. Ook in tijden waarin niet bezuinigd wordt, zijn dit logische en noodzakelijke stappen. Crowdfunding wordt vaak aangedragen als goed alternatief voor de subsidiekraan die nog slechts sporadisch druppelt, maar hoe reëel is deze stelling?
Crowdfunding
De laatste jaren wordt crowdfunding steeds meer toegepast in de kunst- en cultuurwereld. Dat wat enkele jaren geleden werd geïntroduceerd en soms argwanend werd bekeken, blijkt inmiddels een succesvolle manier te zijn om geld te vergaren en betrokkenheid bij je project te creëren.
Dit laatste is ook een van de grootste voordelen die een crowdfund-actie je biedt. Doordat mensen het project zelf mede kunnen financieren, voelen ze zich meer betrokken bij wat gemaakt wordt. Door crowdfunding via een bestaand platform heb je tevens de mogelijkheid meer mensen aan te spreken dan wanneer je zelf een actie organiseert. Het is goed denkbaar dat dit publiek ook bij een volgend project weer bereid is te investeren.
Geen vervanging voor subsidie
Ondanks het groeiende succes van crowdfunding – via de in Nederland grootste platformen Voordekunst.nl en CineCrowd wordt steeds meer geinvesteerd – leren de afgelopen jaren dat crowdfunding absoluut geen vervanging is voor andere financieringsbronnen en subsidies. Het gemiddelde bedrag dat per project via crowdfunding wordt opgehaald ligt tussen de 6000 en 7000 euro. Hiermee kun je vrijwel zelden een heel project realiseren, maar kan het wel voor nieuwe mogelijkheden zorgen om het laatste stukje van je begroting rond te krijgen en minder afhankelijk te zijn van de traditionele subsidiepot.
Actief en tijdrovend
Hoewel het percentage succesvolle crowdfunding-projecten hoog ligt en het hiermee een aantrekkelijke optie is om (extra) geld te vergaren, is het wel zaak dat je als maker erg actief en betrokken blijft om je project te promoten. Uit recente onderzoeken blijkt dat het realiseren van een geslaagde crowdfunding-actie een tijdrovende bezigheid is, waarbij sommigen zich zelfs afvragen of dit nadeel wel opweegt tegen het (vaak relatief kleine) financiële voordeel.
Wie namelijk denkt dat hij klaar is wanneer tekst en beeld (inclusief promotiefilmpje) zijn aangeleverd en de pagina live gaat, komt bedrogen uit. Het echte werk begint pas op dat moment. Zonder gedegen plan van aanpak, een marketing campagne, persrelaties en vooral veel tijd blijkt het vaak een schier onmogelijke opgave. Een crowdfunding campagne is eigenlijk niet anders dan het opbouwen van een community.
Tips
Enkele belangrijke tips van ervaringsdeskundigen kunnen je helpen om zo goed mogelijk voorbereid te zijn. De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is ‘waarom willen mensen bijdragen aan mijn crowdfund-project?’. Door deze vraag voor jezelf te beantwoorden kun je in elke laag van je plan van aanpak (welke partners benader ik, welke rewards geef ik, waar leg ik de nadruk op in mijn campange, etc.) de juiste tools inzetten en koers bepalen. Daarnaast is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat mensen zich betrokken gaan voelen bij je project. Hou ze dus voortdurend op de hoogte en geef ze het gevoel stakeholder te zijn. Een laatste belangrijke tip is dat mensen – zeker donateurs die je nog niet persoonlijk kennen – vertrouwen moeten hebben in jou als persoon (of crew), maar ook in het project en de financiering. Geef dus goed aan waar je het geld voor nodig hebt, welk nut het dient en hou persoonlijk contact met je achterban (je hoeft niet iedere donateur persoonlijk te mailen, maar bijvoorbeeld een update kan wel vanuit jouw naam en adres verstuurd worden).