De vijf don’ts met drones

Geplaatst op 16 december 2016

Loop een willekeurige elektronica- of (multi)mediawinkel binnen en ze kijken je reikhalzend aan: de onbemande vliegtuigjes, oftewel drones. Vaak al uitgerust met een standaard prima camera en anders kun je er voor een relatief laag bedrag een hoogwaardige action onder hangen. Drones zijn betaalbaar, toegankelijk en kunnen je audiovisuele producties versterken. Met de sterke toename van vraag en aanbod de laatste jaren, duiken echter ook steeds vaker berichten over (bijna) ongelukken op. Wat mag je absoluut niet doen als drone bezitter?

“Er zijn waaghalzen geweest die het uiterste van hun drone hebben gevraagd, en dat liep niet altijd goed af.”

Je drone zomaar gebruiken voor zakelijke doeleinden

De Nederlandse wetgeving maakt een onderscheid tussen particulier en zakelijk vliegen met drones. Als particulier hoef je geen vergunning aan te vragen en mag je voor privégebruik luchtopnamen maken met de drone. Vanzelfsprekend is hierbij wel de privacywetgeving van toepassing. Wil je je drone echter inzetten voor zakelijke en professionele doeleinden, dan dien je een vergunning aan te vragen, de zogenaamde ROC (RPAS Operator Certificate). Deze kun je verkrijgen als je voldoet aan drie eisen:

  • de drone piloot moet een brevet hebben
  • de drone moet een bewijs van luchtwaardigheid hebben
  • de drone piloot moet een goedgekeurd operations manual hebben

Voor meer informatie over het zakelijk gebruik van drones klik hier.

In de buurt van vliegvelden opstijgen, vliegen en/of landen

Waarschijnlijk ben je de afgelopen maanden links en rechts wat nieuwsberichten tegengekomen van (bijna) botsingen tussen drones en vliegtuigen. Niet alleen in Nederland heeft men hier last van, ook in andere landen is het wel eens raak. Gelukkig is het tot nu toe altijd goed afgelopen, maar je moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als een drone van enkele kilo’s (laat staan meer) in een motor of tegen de cockpit-ruit of ander kwetsbaar punt van een vliegtuig knalt. Vlieg daarom nooit binnen een straal van 3 kilometer van vliegvelden of no fly zones.

Boven bebouwde gebieden, spoorlijnen, wegen en havens vliegen

Velen weten het niet, maar het is bij wet niet toegestaan te vliegen boven bebouwde gebieden (dorpen, steden), spoorlijnen, wegen en havens. Je kunt je voorstellen dat er een enorme chaos kan ontstaan als een (zware) drone uit de lucht naar beneden valt midden op de A2 en welke schade het daar, of op het spoor of in een stadscentrum, kan aanrichten. Hou altijd minimaal 50 meter afstand tussen je drone en gebouwen, wegen, havens of mensen.

Boven mensen(massa’s) vliegen

Het is natuurlijk verleidelijk: even met je drone over een overvol festivalterrein gaan. Mooie promotie voor het evenement en ongetwijfeld mooie beelden voor in het archief. Ook voor de afstand tussen een drone en mensen geldt echter dat er minimaal 50 meter tussen moet zitten. Dit om ongelukken te voorkomen. Ook bij het opstijgen en landen dien je rekening te houden met je omgeving en moet dit zo gecontroleerd mogelijk gebeuren. Gecertificeerde bedrijven zetten de omgeving zelfs af met lint en zorgen ervoor dat niemand in de buurt kan komen van de drone.

Je drone uit het zicht verliezen

Als je dan toch de lucht in kunt, dan maar meteen zo hoog mogelijk. Sommige drones kunnen wel kilometers hoog de lucht in. Kun je het je voorstellen? In Nederland is de maximum toegestane hoogte echter beperkt tot 120 meter. Het advies is zelfs 50 tot 100 meter. Wettelijk geldt dat je je drone altijd moet kunnen blijven zien. In het donker vliegen is niet toegestaan. Er zijn waaghalzen geweest die het uiterste van hun drone hebben gevraagd, en dat liep niet altijd goed af.