Crowdfunding kan een fijne extra mogelijkheid zijn financiering te vergaren voor je project. Voor audiovisuele projecten worden CineCrowd en Voordekunst ook steeds populairder en slaagt een vrij groot deel van de projecten erin hun target te halen. Zo makkelijk als het soms lijkt, is het echter niet. Wat zijn vijf absolute don’ts wanneer je crowdfund?
Don't
… alleen maar uit zijn op geld
Het is verleidelijk crowdfunding te zien als een ‘makkelijke’ manier om aan extra geld te komen. Als je doel alleen maar is om een wat extra euro’s op te halen, is crowdfunding echter niet echt geschikt. Het is belangrijk om de donateurs voor je project te beschouwen als betrokken participanten, die zich actief aan je project en met name jou (als maker of als collectief) verbinden. Crowdfunding lijkt misschien primair om geld te draaien, maar het belangrijkste aspect is dat het deuren opent om een grote groep mensen voor langere tijd een stakeholder te laten worden van jou en je werk. Steek dus vooral energie in het opbouwen van een band met (nieuw) publiek en denk niet in euro-tekens. Die komen uiteindelijk wel, als je eerst de mensen zelf overtuigd hebt.
… een random bedrag vragen
Een crowdfund-bijdrage van €2.500 op een begroting van €50.000 klinkt niet direct realistisch en voelt aan als natte vinger werk of een manier om even snel nog wat extra geld op te halen. Probeer altijd realistisch te zijn in wat je vraagt via crowdfunding. Natuurlijk kan het daadwerkelijk de €2.500 zijn, maar ben dan heel duidelijk waar het voor nodig is. De meest succesvolle campagnes zijn diegene waar een realistische bijdrage voor verlangd wordt.
… 20.000 verschillende rewards bedenken
Je komt ze vaak tegen: de ellenlange reward-lijstjes. Bij elke verhoging van 5 euro krijgt de donateur een extra reward. Ziet er wellicht leuk uit, maar het kost je veel extra tijd en werk. Want al die rewards moeten gemaakt en verzonden worden – ook al is het digitaal. Verder zit niemand echt te wachten op een drie stills en een handtekening van de tweede locatie-assistent. Het gaat er uiteindelijk om dat mensen jou en je verhaal geloven en interessant genoeg vinden. Beter 5 écht goede rewards dan 20 halve. Daarnaast kun je beter slimme rewards bedenken die jou uiteindelijk ook niet opzadelen met veel extra tijd en kosten.
… achterover leunen
“We staan live, ik gooi de beentjes de lucht in en pak een pilsje!” Wie denkt dat het allemaal vanzelf gaat als je eenmaal live gaat, komt bedrogen uit. En zelfs voordat je online gaat, is het het beste al actief een (pre)campagne te voeren. De meeste slagingskans hebben projecten die binnen een week nadat ze live gaan minstens 30% gecrowdfund zijn. Dat gaat niet vanzelf, maar komt door veel voorwerk van makers bij vrienden, familie en partners. Crowdfunding kost bij uitstek veel tijd (en soms ook geld). Hou daar rekening mee. Doe je het echter goed en met overtuiging, dan kan het een lange termijn-relatie opleveren met een (grote) groep mensen.
… geen concreet doel voor het bedrag benoemen
Een heel verhaal, maar waar je nu eigenlijk die €10.000 nog voor nodig hebt, wordt nergens duidelijk. Bedenk je goed dat je hoopt dat mensen die jou en je project nog niet kennen een stakeholder van je worden. Dan is niks zo belangrijk als open en eerlijk te zijn over wat men kan verwachten en krijgt. Ga je deze bijdrage gebruiken voor de afwerking van de film? Of is het eigenlijk toch vooral voor in eigen pocket? Geef duidelijk aan voor welk deel je deze essentiële bijdrage nog nodig hebt en waarom deze onmisbaar is.