Het eerste jaar van de Limburg Film Commission (LFC) is bijzonder succesvol verlopen. Na de lancering op 22 januari 2016 heeft de LFC in de periode februari – december van vorig jaar bij 30 producties als loket en verbinder gediend en bevinden zich momenteel nog veel producties in de ontwikkel- of pre-productiefase. Ook werd op vele nationale en internationale podia aandacht gegenereerd voor Limburg als filmregio.
“Limburg staat op de kaart als filmregio.”
Eerste aanspreekpunt
In een tijdsbestek van 11 maanden werden er via het digitale platform www.limburgfilmcommission.nl meer dan 100 unieke hulpvragen ingediend. Daarnaast stelde de LFC zich pro-actief op door middel van het bijwonen van 22 events in binnen- en buitenland en vele regionale activiteiten op het gebied van film, televisie en (nieuwe) media. Ook werden er via direct contact met de film commissioner nog vele vragen en verzoeken neergelegd en ging deze zelf op pad om met potentiële partners in elke sector te praten, waaronder productiebedrijven, gemeenten en omroepen.
Producties en structuur
Middels het lanceren van een filmprotocol en een central film planning (CFP) is de wijze van productie in de provincie omschreven en gestructureerd. Via deze central film planning zijn in 2016 30 producties ingeschreven. Enkele grote nationale producties voor bioscoop en televisie die (deels) in Limburg zijn gedraaid zijn Storm (Dennis Bots), De Maatschap (Michiel van Jaarsveld), Messias (Rob Lücker) en Oude Liefde (Nicole van Kilsdonk). Het aantal draaidagen van de geregistreerde producties lag rond de 200. Gezien de korte duur waarin de LFC actief is en het feit dat slechts een deel van alle in Limburg gedraaide producties geregistreerd zijn in de CFP, ligt het daadwerkelijke aantal producties en aantal draaidagen hoger. Bij al deze producties heeft de LFC regionale cast, crew en andere faciliterende en creatieve bedrijven aan de producties kunnen koppelen. Tevens was er ruimte voor stagiaires.
Promotie Limburg als filmregio
Naast het begeleiden van producties en makers en het zijn van een loket en eerste aanspreekpunt, is een belangrijke taak van de LFC het promoten van de regio als filmregio. Naast het voeren van persoonlijke gesprekken, heeft de LFC in de periode februari – december Limburg actief onder de aandacht gebracht op regionale, nationale en internationale podia. Enkele voorbeelden van bezochte festivals en markten zijn het Filmfestival van Cannes, Go Short International Film Festival, het Nederlands Film Festival, de European Film Market, Focus London en Cannes Lions. Voor de promotie van Limburg als filmregio op internationale podia werkt de LFC nauw samen met de Netherlands Film Commission.
Toekomst
In 2017 gaat de Limburg Film Commission haar tweede jaar in. Met de eerste lichting films uit het Limburg Film Fonds en het vooruitzicht op wederom enkele grote producties die in de regio landen verwacht de LFC ook dit jaar weer van grote waarde te kunnen zijn voor het veld en de regio als geheel. Met een geplande update van de digitale omgeving en de ontwikkeling en vervaardiging van nieuw promotiemateriaal en -strategie wil de LFC de positie van Limburg als filmregio verder versterken.