Case Study: Such A Perfect Day

We spraken met filmmaker Vincent Konings over zijn short film.

Geplaatst op 27 december 2017

Filmmaker Vincent Konings heeft na zijn korte films Zwart, Met Suiker en Crossroads een nieuwe korte film gemaakt: Such A Perfect Day. We spraken met hem over dit nieuwe project.

“Ik ben ervan overtuigd dat periode-films rusten op een aantal steunpilaren.”

Kun je ons iets vertellen over waar het idee voor Such A Perfect Day vandaan kwam?

“Het idee van Such a Perfect day is ontstaan door een samenkomst van meerdere factoren. Allereerst wilde mijn collega bij Kingswood Filmproductions (Emiel Chung) en ik een kortfilm initiëren waarbij gebruik wilde maken van 8mm analoge footage. We kregen de kans om middels een filmpitch van CineSud (Pitch your project) hier een budget voor te krijgen. Dit was een goed moment deze film van de grond te krijgen.”

“Het inhoudelijke idee is ontstaan door het gebruik van het onderwerp van ‘pitch your project’, namelijk ‘De ander’, te combineren met een persoonlijk verhaal van Emiel Chung. Vervolgens heb ik het herschreven naar een korte film.”

Zijn er tijdens die herschrijving nog dingen veranderd?

“Het idee is ontstaan bij Emiel. Toen heb ik er binnen één week een script van geschreven. Vervolgens hebben we het script in samenspraak getweaked naar een tweede versie. De derde versie bleek uiteindelijk de versie te zijn die verfilmd is. Het script is daarna gedurende de shoot, buiten een enkele dialoog, niet meer veranderd.”

De film speelt zich duidelijk in een specifieke periode af. Hoe pak je dat aan?

“Ik ben ervan overtuigd dat periode-films rusten op een aantal steunpilaren. Één van deze pilaren is art-direction. Ik ben, na het schrijven van het script, meteen gaan kijken naar art-direction, en hoe ik de film hiermee kon sturen naar een geloofwaardig geheel. De shotlist, inhoud en directors script zijn er hierdoor continue mee verbonden (zoals bijvoorbeeld te zien met de ‘opa stoel’-sequentie). Het directors script liep over het algemeen parallel met het script.”

“Ik ben vervolgens met de D.o.P. gaan kijken naar een geschikte locatie, een tweede steunpilaar voor dit script, en naar de ‘hotprops’. Vervolgens hebben we het shotlist geschreven en zijn we gaan (technisch) repeteren. De D.o.P. en ik waren tevens producenten, aangezien het een kleine productie was.”

Hoe verliep het productieproces?

“De korte film is van de grond gekomen met het budget vanuit het Pitch your project, €1500,- in totaal. Vervolgens is het script geschreven, zijn er locaties gezocht en zijn er actrices gecast (één extern en één uit bekende kringen). Voor de externe actrice hebben we een online castingoproep geplaatst.”

“Het aantal draaidagen is geanalyseerd en bekeken. De conclusie was dat er, gekeken naar het budget, maar geld was voor één draaidag, gecombineerd met een tweede halve dag, die eerder werd geschoten met een skeleton-crew.”

“De productie verliep over het algemeen soepel. Met de kleine crew hebben we het maximale eruit gehaald. Daarbij moet het gezegd worden dat het een combinatie was tussen amateurs en professionals. Doordat we met bekenden werken, loopt het teamwerk over het algemeen soepel. Je weet waar de sterktes en zwaktes liggen van personen en dan kun je daar evenredig rekening mee houden. De shooting is uiteindelijk iets uitgelopen, ondanks het goede teamwork.”

Hoe hebben jullie de post-productie aangepakt?

“Doordat de film uitgebreid gedecoupeerd is, verliep de edit vrij soepel. Zeker het eerste deel, dat ook uitgebreid gerepeteerd was, kon makkelijk worden ingevuld. Het tweede deel, de climax, was een stukje lastiger. Uiteindelijk zijn er vier versies gemonteerd. De edit is trouw gebleven aan het script.”

“Voor de muziek werkt Kingswood Filmproductions doorgaans samen met Mark Pütz, een componist waar ik mij als regisseur bijzonder prettig bij voel en van wie ik weet dat hij de film een extra dimensie kan geven. De samenwerking met Mark ging ook dit keer weer erg goed, ondanks dat er drie verschillende soundtracks zijn gemaakt, nadat ik niet tevreden was met de eerste versie, en Mark niet met de tweede. De derde versie was voor ons allebei perfect.”

“De kleur van een film is altijd lastig, ook ditmaal. Ik ben momenteel nog niet tevreden met de kleur, dus deze zal nog getweaked worden. De dcp is gemaakt met de dcp generator van Adobe Premiere. Deze is kwalitatief niet optimaal (kleuren worden niet goed getoond) en zal binnenkort door ons vervangen worden voor een betere dcp-generator.”

Is de film al ergens te zien (geweest)?

“Momenteel is Such a Perfect Day enkel vertoond op SHIFT Film Festival. Na dit festival zijn we de film nog gaan tweaken en zal de film vernieuwd vertoond gaan worden op het Limburg Film Festival. Vervolgens zullen we de festival-ronde ingaan met de film.”

Heb je nog tips voor andere filmmakers?

“Schrijf als beginner je eigen script, vraag externen dit te lezen. Wees vervolgens uiterst kritisch voor jezelf en neem niet genoegen met een te lage kwaliteit. Streef naar perfectie (op alle vlakken van een filmproductie) en film/schrijf altijd een verhaal waar je achter staat. Wees ambitieus en probeer met elke film jezelf te verbeteren. Stel jezelf doelen en jaag deze achterna. Verwacht niet dat iedere film perfect is, dit is natuurlijk onmogelijk. Bekijk achteraf wat er goed is gegaan en wat niet. Neem dit mee naar een volgend project. Daarbij is het belangrijk dat je voor jezelf weet waar je mee bezig bent, en dat je niet zomaar iets filmt. Film/schrijf/regisseer/maak keuzes altijd met een reden! En het belangrijkste: kijk heeeeeeeel veeeeeeel films en leer hiervan!”