Hotel Oswald: “Zonder CineSud zou ik deze kans niet gekregen hebben!”

Hotel Oswald, de nieuwste film van Kim Hotterbeekx.

Geplaatst op 15 oktober 2017

Je bent jong. Je bent regisseur. Je hebt talent èn een droom: een film maken. Je hebt een goed idee, maar geen geld en geen middelen. In zo´n geval kan CineSud Talent je op weg helpen. Dat heeft onder meer Kim Hotterbeekx ervaren. Recent voltooide zij de opnames van de korte film ‘Hotel Oswald’ (met top-cast!), die in januari 2018 in première zal gaan.

“Zonder CineSud zou ik deze kans niet gekregen hebben!”

Oswald

Kim: “Cameraman Jasper van Gheluwe wist dat ik ideeën had en adviseerde me om in te schrijven. Binnen een week had ik het scenario klaar en vrij snel kreeg ik te horen dat Hotel Oswald geselecteerd was. Via crowdfunding met CineCrowd moesten we zelf een paar duizend euro bij elkaar zien te krijgen. Dat lukte, waarna VSBfonds en CineSud het bedrag verder aanvulden. Uiteindelijk hadden we een werkbudget van 12.500 euro. Na een gesprek met projectmanager Guido Franken van CineSud schakelde hij Yorn Heijnen in als uitvoerend producent, waarna we samen cast en crew samenstelden.”

Kim Hotterbeekx (1994, afkomstig uit Sittard, wonend in Maastricht) studeerde vorig jaar af aan de MAMDT te Maastricht in de richting Filmisch Beeld. Haar afstudeerproject meegerekend is Hotel Oswald haar tweede film als regisseur. En over het ontstaan ervan valt veel te vertellen. We gaan terug naar Kim’s kinderjaren: “Toen ik elf was zag ik de bizarre film Die Erscheinung. Dat is een van de episodes uit de in 1919 gemaakte zwijgende Duitse horrorfilm Unheimliche Geschichten van de Oostenrijkse regisseur Richard Oswald. Deze maakte zoveel indruk op me, dat ik mijn eigen film daarop baseerde.”

Interpretatie

Het verhaal van Kim draait om Helen en Naomi. Eerstgenoemde checkt in bij Hotel Oswald. Ze heeft afgesproken met Naomi, die een dag later zal arriveren. Er hangt een vreemde sfeer in het ouderwetse hotel. Helen merkt dat er iets niet klopt. Naomi verdwijnt en de kamer is leeggehaald. Helen staat voor de taak een mysterie op te lossen.

Kim nam de vrijheid om er ook wat actuele maatschappelijke problematiek in te verwerken. “Ik wil aandacht vragen voor de LGBT-community. Homoseksualiteit is namelijk een thema in het verhaal. Ook milieuvervuiling en kernenergie komen aan bod. De centrale met scheurtjes in Tihange, dat zoiets mogelijk is, dat is in mijn ogen onvoorstelbaar.”

Groot fan is Kim van de Amerikaanse regisseur Wes Anderson. “Hij creëert een wereld die tijdloos is. Zijn verhalen gaan vaak over pijnlijke familiesituaties, die hij door middel van vrolijke, kleurrijke vormgeving probeert af te dekken. Een dergelijke benadering pas ik ook in Hotel Oswald toe. Het viel me trouwens op dat iedereen die het script las er een andere interpretatie aan gaf. Misschien dat degenen die de film zien er ook verschillend over denken en dat is prima zo.”

Topcast

Voor de hoofdrollen werden gestrikt Huub Smit (o.a. Richard Batsbak in New Kids; rol in Riphagen), Rozanne de Bont (o.a. TV-serie Vlucht HS13; korte film The Long Reach of Shadow) en Sophie Höppener (o.a. TV-serie Goedenavond Dames en Heren; TV-film Moos).

Rozanne kende Kim al een tijdje. “Op verzoek van Remy van Heugten werkte ik als actrice mee aan een masterclass Regie hij die gaf bij CineSud. Hem had ik leren kennen als docent Camera-acteren tijdens mijn opleiding aan Toneelschool Arnhem. Kim was een van de masterclass-cursisten. Toen ze mij vroeg voor Hotel Oswald gaf ik aan dat ik dan wel graag zou willen samenwerken met een actrice waar ik al een klik mee heb. In het scenario gaat het namelijk over twee vrouwen die dol op elkaar zijn. Ik stelde Sophie voor. We zijn al een poos goed bevriend.”

Na een kennismaking werd Sophie, afkomstig van Toneelschool Amsterdam, aan de cast toegevoegd. Het project sprak haar meteen aan, het daagt haar uit als actrice: “Mijn personage is getrouwd met een man en beleeft een affaire met een vrouw. Mooi vind ik dat er vooral veel stil spel is.”

Huub leerde Kim eveneens kennen via de masterclass van Remy. Door Yorn Heijnen werd hij benaderd voor de rol van ondoorgrondelijke hotelmedewerker: “Yorn kende ik al als productie-assistent van de in Limburg gedraaide fim Hallo Bungalow. Het script prikkelde mijn fantasie. Dat geldt ook voor de personages. Het zijn niet echt typetjes, maar eigenlijk ook weer wel. ”

Bikkelen

Het was vier dagen lang keihard bikkelen. Yorn: “In deze draaidagen moesten 18 pagina’s script gepropt worden. Het was lastig, maar is gelukt. Die korte periode had te maken met het budget, dat grotendeels opging aan de acteurs, catering, huur van materiaal en de special en visual effects. Ook waren er nogal wat verplaatsingen. We draaiden op verschillende plekken in Limburg, maar ook in het Brabantse Mierlo en het Vlaamse spookstadje Doel.”

Aan de VFX is in deze productie veel aandacht besteed. Kim: “Zo is achter het hotel digitaal een kerncentrale gebouwd. Er is een brandende boom gesimuleerd, maar daarnaast hebben we ook van echt vuur gebruik gemaakt. Het bedrijf Veiligheidscentrum Limburg in Nuth wilde daarbij helpen. In hun loods bouwden we een complete set, maar die moest zodanig geconstrueerd worden dat deze op wieltjes naar buiten gereden kon worden voor de brandscène.”

Stress? Ja, dat was er af en toe. “De mobiele set wilde aanvankelijk niet branden, maar het kwam toch goed. Het was spannend toen uiteindelijk een geplande locatie waarschijnlijk niet beschikbaar zou zijn, maar ook dat probleem werd opgelost. Dankzij de crew is alles toch gelukt.”

En na de première? Kim: “Dan willen we de film naar festivals sturen en CineSud gaat ons ook daarmee helpen.”