In gesprek met Jozef Houben

'Ik sta altijd open voor nieuwe dingen.'

Geplaatst op 27 maart 2017

Met zijn bedrijf LET IT EDIT heeft Jozef Houben al diverse aansprekende resultaten bereikt. Zo bedacht hij concepten voor diverse televisieprogramma's en gaat hij momenteel een groot avontuur aan met vlogs.

"Al van jongs af aan vind ik het leuk om mensen te vermaken."

Avontuur

Zorgde zijn doel om mensen te vermaken in zijn jeugd nog wel eens voor corvee-uren op school, later uitte zich dat in het spelen als drummer in een coverband en starten van zijn eigen creatieve en audiovisuele bedrijf LET IT EDIT. "Ik sta altijd open voor nieuwe dingen, ben een beetje gek, hou van avontuur en lol. That's how life should be!"

Dat hij uiteindelijk in de creatieve wereld terecht zou komen lijkt zo wellicht logisch, maar zijn studies verraden iets anders: MTS bouwkunde en HTS bouwtechnische bedrijfskunde prijken op zijn CV. "Na deze opleiding heb ik een half jaar vrijwilligerswerk in Kenia gedaan, een onvergetelijke ervaring. Wegens de vastgoedcrisis ben ik daarna als IT Consultant bij Capgemini gaan werken. Ik snapte helemaal niks van computers. Nog steeds niet veel trouwens … Toen ik daar drie jaar had gewerkt voelde ik aan alles dat ik niet in goede richting zat. Ik wilde iets creatiefs doen en kwam in aanraking met video. Ik begon mijn eigen bedrijfje (LET IT EDIT) en leerde mezelf hoe ik moest filmen, monteren en regisseren. Een groot avontuur!"

Waar geniet jij keer op keer van bij jouw vak? En waarom?

"Ik ben een content creator. Daarnaast ben ben ik veel met mijn eigen ontwikkeling bezig. Als je een eigen bedrijf hebt word je heel veel met jezelf geconfronteerd. In mijn geval, als eenpitter, hou ik me veel bezig met sales, marketing en content creatie. Camerawerk en geluid laat ik doorgaans door andere mensen doen. Stap voor stap leer ik mezelf, de wereld en de markt om me heen steeds beter kennen. Niet altijd leuk, maar daar kan geen opleiding tegenop! Overigens vind ik opleiding zwaar overschat. Het gaat er om dat je jezelf leert kennen, je kwaliteiten effectief inzet en lol hebt aan dat wat je doet."

Kun je iets vertellen over waar je nu mee bezig bent?

"Mijn droom was om net als John de Mol en Joop van den Ende TV programma ’s te kunnen maken. Je moet iets … hoe dan ook, in het klein is het gelukt. Met LET IT EDIT heb ik programma’s mogen maken die uitgezonden zijn op L1 en 24 Kitchen. Tijdens deze producties heb veel geleerd om de formats die ik zelf ontwikkeld had te verkopen aan verschillende zenders. Dat is helaas niet gelukt, terwijl ik van sommige zenders wél positieve feedback kreeg. Ik weet niet precies waar het aan ligt dat het niet gelukt is, maar een vermoeden is dat je als nieuwkomer en kleine producent minder snel serieus genomen wordt. Dat heeft me aan het denken gezet. Vol bewondering zag ik youtubers enorm veel publiek bereiken in de meeste lowbudget vorm die er is: vloggen. Nu denk ik, TV is passé …"

Wat is jouw motivatie geweest om te doen wat je nu doet?

"Iedereen wil een publiek! Of je nou een bedrijf bent, een artiest, kunstenaar of applicatiebouwer. Zonder publiek heb je geen bestaansrecht. Door te vloggen heb ik ‘carte blanche’ en laat ik het publiek bepalen of het goed is of niet en geen programmamanager van een zender waarvan je hoopt dat hij goed gehumeurd is. Met mijn vlogs laat ik zien waar ik als persoon voor sta en waar ik met LET IT EDIT voor sta: vermakende content maken. De wereld is flink in beweging met nieuwe wereldleiders, de klimaatsverandering en de vele vluchtelingen. Niet allemaal rozengeur en maneschijn, toch? Ik bedacht me dat ik graag wil bijdragen aan wat meer luchtigheid. Video-content creëren waarbij vermaak altijd een rol speelt. Niet dat ik verwacht dat je van het lachen van je stoel af valt. Maar een glimlach of verwondering zou tof zijn."

"In mijn vlog voer ik challenges uit die ik van vrienden, kennissen of onbekenden krijg. De vraag die ik mezelf en jou wil stellen is: wát is er mogelijk, als je bereid bent álles te doen, zónder financiële middelen? Om wat voorbeelden te noemen: kosteloos dineren in een sterrenrestaurant; blijven slapen bij iemand die je NIET kent; van Maastricht naar Amsterdam fietsen op één dag; een carnavalsplaat maken; Ruilen van beroep, enzovoort. Ik vind het enorm inspirerend om te voelen dat ik echt leef door mezelf te (laten) challengen. Mijn doel is nu om meer publiek aan mijn youtube channel te binden. Hoe je dit aanpakt is iets waar ik me flink in kan verliezen."

Welk advies zou jij jezelf hebben gegeven als je nu tegenover je 'jongere ik' zou staan?

"Durf anders te zijn! Kruip uit je schulp en shine! Ik zou iedereen aanraden zijn hart en gevoel te volgen. Doe wat je leuk vind en waar je energie van krijgt! En als je het niet weet. Doe dingen en kom in actie. Dan pas ervaar wat je niet en wél leuk vind en waar je goed in bent. Ik heb veel gehad aan mijn reis naar Kenia in 2010. Mijn relatie was na vijf jaar beëindigd en ik moest mezelf opnieuw uitvinden. In Kenia ben ik van jongen naar man getransformeerd."

Zijn er ontwikkelingen waar je naar uit kijkt?

"De ontwikkeling rondom mijn youtube channel en het vergroten van mijn bereik. Ik ben begonnen bij nul subcribers en de kwaliteit van mijn content bepaalt of kijkers of diegene die dit lezen zich abonneren op mijn channel. Elke vrijdag rond 17:30 uur komt er een nieuwe vlog online. Overigens is dit echt een lange termijn traject dus ik heb geen surrealistische verwachtingen met betrekking tot views en abonnees. Maar als je geïnspireerd wilt raken moet je zeker kijken! Abonneren mag dan ook natuurlijk."

Welke uitdagingen zie jij nog in Limburg?

"Ik denk dat een bepaald stuk van Limburg nog best conservatief is en in stand gehouden wordt door de gevestigde orde. Een valkuil waar ik veel mensen in zie trappen is zich alleen te richten tot Limburg in plaats van heel Nederland of verder. Ik doe het zelf ook wel eens. Ik denk dat je je moet richten tot je doelgroep en dat het dan niet veel uitmaakt waar die zich bevindt. Helemaal niet met video."