In gesprek met Ron Roumen

Veelzijdig professional met veel oog en aandacht voor talent.

Geplaatst op 18 april 2017

Ron Roumen, theater-, film- en televisieproducent van Limburgse bodem, deelt zijn verhaal en visie op het Limburgse filmklimaat.

"Limburg heeft, door zijn ligging, internationale allure. Magische filmdecors liggen hier voor het oprapen en zijn veelal gratis."

Ron, wie ben je, wat doe je?

"Ik ben Ron Roumen uit Obbicht, ben 53 jaar en ben sinds 1985 acteur. Ik woon samen met Stefan Kniest en mijn poes Binkie. Ik heb het vak geleerd van Frans Malschaert en ben ooit begonnen met acteren in het Sirkeltheater. Ik speelde van Den Haag tot aan Den Bosch. In 1989 ben ik voor mezelf begonnen en sinds die tijd ben ik full-time theater-, film- en televisie-producent. In 1993 was ik betrokken bij de televisie-serie De Legende van de Bokkenrijders en leerde ik tevens Robin Peeters van Mosasaurusfilm kennen. Die zakelijke relatie groeide uit tot een vriendschap die er tot op de dag van vandaag nog altijd is. We hebben samen inmiddels meerdere televisie-series en documentaires gemaakt. Tegenwoordig ben ik eigenaar van InZuid."

Waar geniet jij keer op keer van bij jouw vak? En waarom?

"Dat de vrijheid van geest omgezet kan worden in beelden waardoor ik mijn publiek kan verwonderen."

Kun je iets vertellen over waar je nu mee bezig bent?

"Ik ben op dit moment bezig met de regie van de korte film Songerskop. Daarnaast ben ik als drama-coach verbonden aan het onderwijs en ontwikkel ik de dertiendelige televisieserie Wied es de Windj, samen met Upendi Film uit Schinveld."

Stel je krijgt de kans je ‘jongere ik’ zelf advies te geven, wat zou dat zijn?

"Breng meer balans brengen tussen creativiteit en zakelijkheid & commercie. Kunst moet langzaam zijn eigen broek kunnen ophouden."

Wat adviseer je aan andere media- en filmprofessionals?

"Zoek de markt op en hou vast aan je artistieke identiteit en verstevig deze. Wees alert wat er op de markt gebeurt en toon lef! De culturele, zakelijke en economische markt schreeuwen om nieuwe input. Daar liggen kansen om vanuit je kennis en kunde iets te creëren dat het filmklimaat grote sprongen voorwaarts biedt."

Welke uitdagingen of kansen zie jij in Limburg in het algemeen?

"Meer samenwerking en bundeling van krachten. In de productie van Songerskop komt dat al mooi tot uiting. Zowel oude rotten in het vak als jonge getalenteerde cast en crew gaan de samenwerking met elkaar aan. Limburg staat aan de vooravond van belangwekkende ontwikkelingen."

Wat is voor jou de meerwaarde van het maken van films in de regio?

"Limburg heeft, door zijn ligging, internationale allure. Magische filmdecors liggen hier voor het oprapen en zijn veelal gratis. De Randstad is letterlijk vervlakt op gebied van film en televisie. Limburg herbergt cultuur-historisch een fundament dat, als je weet hoe je parels kan vinden, kan leiden tot verdieping en schoonheid. De televisie-serie Expeditie Limburg (Mosasaurusfilm) die door L1 is uitgezonden is daar een sprekend voorbeeld van."

Op welke gebieden zie jij nog mogelijkheden tot verbetering met betrekking tot het maken van films in de Euregio?

"CineSud heeft een mooi fundament gelegd voor de ontwikkeling van een filmklimaat. Er is productiebreed veel aandacht besteed aan ontwikkeling, kennis en kunde. De eerste generatie talenten bij CineSud zijn inmiddels volwaardige filmmakers geworden die prachtige producties maken (Jeroen Mourmans – Remy Kooi – Jascha Neutelings, etc). Zij hebben de samenwerking gezocht met reeds gerenommeerde makers en productiehuizen. Die koppeling moet CineSud meer gaan inzetten."

Wat mis je nog in Limburg?

"Doorpakkersmentaliteit waarbij het ‘underdog imago’ vanzelf wordt afgeschud. Verder mis ik opleidingen (MBO-HBO) die aansluiten bij de productionele realiteit. Ik kom nog steeds afgestudeerde Arcus- of ABK-studenten tegen die niets weten van contracten, factureren en of organisatorische noodzakelijkheden in het vak."