De plannen liggen er al tien jaar, maar nu gaat het er toch echt van komen. Begin september starten de opnames van de historische spektakelfilm Redbad. We spraken met producent Klaas de Jong over de vorderingen.
“Bij een film als deze spelen de locaties een sleutelrol.”
Locaties
Al sinds december zoekt De Jong samen met regisseur Roel Reiné naar de beste plekken om hun nieuwe Hollandse epos neer te zetten. Het duo heeft een duidelijk oog voor detail, bleek in 2015. Met het heldenepos Michiel de Ruyter lieten ze de ambitie van het doek spatten. Ongekend voor een budget van slechts 8 miljoen euro. “Heel veel mensen hebben zich daarover verbaasd”, vertelt De Jong. “Die dachten dat zoiets onmogelijk was voor minder dan 20 miljoen.”
“Ik kan je daar van alles over vertellen, maar het komt er in ieder geval op neer dat niet iedereen even goed met geld om kan gaan. Je moet heel kritisch zijn op je uitgaves. Als je een dialoogscène draait met drie acteurs, heeft het geen zin om volledig uit te pakken. Michiel de Ruyter is voor tachtig procent gevuld met dat soort scènes. Maar dan wel op goede, onderscheidende plekken die mooi zijn aangekleed. Locaties vinden en die vervolgens geloofwaardig maken, dat is het belangrijkste. Voor Redbad zijn we daar nu nog steeds druk mee.”
In tegenstelling tot Michiel de Ruyter – grotendeels in Nederland opgenomen – moest De Jong ditmaal grenzen over om de beste plekken te krijgen. “In dit geval gaan we buiten Friesland en de Wadden naar Denemarken, Duitsland, België en Luxemburg; allemaal in twee à drie maanden. Maar het mooie is dat we ook een fantastische locatie in Eindhoven gevonden hebben, het pre-historisch dorp. Zoals het er nu naar uitziet, zullen we daar de grootste veldslagen doen.”
Drive en productie
Duizenden figuranten, grote vikingschepen, internationale acteurs, meerdere camera’s die tegelijkertijd filmen; het zijn opnames die nogal wat voeten in de aarde hebben. Toch heeft dat De Jong nooit afgeschrikt. “Ik kom uit de evenementensfeer en was aanvankelijk niet gehinderd door enige kennis van dit vak”, vertelt de producent die voor zijn eerste succes met de Kameleon-avonturen onder meer de boekingen van artiesten als De Kast en Treble verzorgde. “Iedere draaidag is eigenlijk steeds een mini-evenementje. Ik denk er nooit echt bij na hoe ingewikkeld iets kan worden. Het gaat gewoon lukken, alles is op te lossen.”
Die mentaliteit is er in Nederland te weinig, vindt De Jong. “Er worden hier veel films gemaakt die productioneel vooral heel makkelijk zijn. Ook bij deze film heb ik gemerkt dat er maar weinig mensen zijn die het als crew aandurven, of er een mooie uitdaging in zien. Dat zijn jonge ambitieuze gasten, die zeggen dat ze graag meters willen maken in de filmwereld. Maar intussen willen ze ook iedere avond naar hun huis in Amsterdam kunnen. Dat gaat gewoon niet. Men studeert ervoor en roept van alles, maar er zijn maar weinig mensen die het echt lijken te willen.”
Met inmiddels zeventien jaar filmervaring, merkt de producent dat ieder maakproces weer een andere sfeer oplevert. “Dat is heel apart, ik merk het nu ook alweer. Redbad gaat over de kerstening, een heel beladen thema. In interviews krijg ik bijvoorbeeld kritische vragen vanuit de Christelijke hoek. Heel anders dan als je bijvoorbeeld een kinderfilm maakt. Om dan goed met jonge acteurs om te gaan, moet je rustig werken, dus op een set krijg je dan een hele serene sfeer. Met een romkom heb je de ene na de andere affaire op de set. En als het een oorlogsfilm is, hangt er ook echt zo’n harde, gespannen sfeer. Mensen gaan zich naar de sfeer van de film gedragen, heel apart.”
“Dat zijn jonge ambitieuze gasten, die zeggen dat ze graag meters willen maken in de filmwereld. Maar intussen willen ze ook iedere avond naar hun huis in Amsterdam kunnen. Dat gaat gewoon niet.”
Distributie
Redbad moet eind 2018 in de bioscoop verschijnen, waarmee De Jong vooral mikt op de hoge bezoekersaantallen met de kerstvakantie. Maar dat is slechts een deel van de release, legt de producent uit. “Bioscoop is één ding, maar internationale sales zijn net zo belangrijk. Michiel de Ruyter is door televisie en VOD inmiddels door miljoenen mensen bekeken en kan nog twintig jaar mee. Er worden ook films in Nederland gemaakt waar 5000 mensen heen gaan en die één keer een uitzending ergens om half twaalf ‘s avonds krijgen, terwijl mensen daar ook hun ziel en zaligheid in gestopt hebben. Dus wat wij hebben is heel erg fijn.”
Met de distributie van Redbad hoopt De Jong nog een stapje verder te gaan. “We houden de rechten voorlopig bij ons en kijken pas volgend jaar wie de beste partij is om de film in de bioscoop uit te brengen. Het zou kunnen dat we dan in één klap de wereldwijde rechten verkopen, door bijvoorbeeld een deal met Netflix of Amazon.”
“De markt is supersnel aan het veranderen, je kunt er niet omheen”, legt De Jong uit. “De oude manier van denken met allerlei verschillende distributeurs, is eigenlijk overbodig aan het worden. Netflix wil tegenwoordig exclusieve content voor de hele wereld hebben. Net als Amazon, die een grote concurrent aan het worden is. En ook iTunes en YouTube hebben een wereldwijd netwerk. Het gaat straks naar een situatie toe dat je bij wijze van spreken met één partij een volledige deal kunt maken. Wij houden die mogelijkheid in ieder geval zeker open.”
“De oude manier van denken met allerlei verschillende distributeurs, is eigenlijk overbodig aan het worden.”