Storytelling in bedrijfsfilms

Storytelling om je eigen producties aantrekkelijker te maken.

Geplaatst op 24 januari 2017

Onlangs stuitte ik op een educatieve serie over het gebruik van storytelling in film en video. Want hoewel het vertellen van een verhaal binnen een (speel)film een logisch iets is, wordt de kracht ervan in andere producties (zoals bedrijfsfilms, promotionele films en (web)commercials) nog wel eens onderschat. Te vaak zie ik nog de opsommingen voorbij komen van het aantal bedrijfslocaties, hoeveelheid apparatuur die ter beschikking staat en de kosten. En alhoewel dat ook van belang is, kan film en video in combinatie met het verhaal juist zoveel méér bieden. Inmiddels doe ik al een tijd een beroep op onderstaande technieken en de mogelijkheden van storytelling om mijn eigen producties aantrekkelijker te maken. En het wordt steeds meer omarmd.

“Storytelling wordt ook in de corporate-wereld steeds meer omarmd.”

Storytelling the Stillmotion way

Het kan echter lastig zijn om bij bepaalde producties het échte verhaal boven water te krijgen. Deze tutorials bieden een handvat bij het proces waarbij wordt gezocht naar het ‘waarom’. Ik heb het over de serie van Stillmotion, die anderhalf jaar gelden gepubliceerd werd op Vimeo. En dan met name over deel 1 en 2 van deze 4 afleveringen, aangezien de overige delen wat dit artikel betreft te diep ingaan op de filmproductie zelf.

In deel 1 worden de 4 p’s uitgelegd: People, places, plot en purpose. In deel 2 worden de keywords uitgelegd. Ik draai het graag even om en geef eerst mijn eigen toelichting op keywords.

Stap 1: Onderzoek, onderzoek, onderzoek

Een goed begin is het halve werk. Dat geldt zeker ook voor film- en videoproductie. In onderstaande video wordt de techniek van keywords gebruikt. Juist omdat dit vak zo complex is zie je al snel door de bomen het bos niet meer. De keywords vormen je basis, je leidraad, en het werkt als volgt:

Zorg dat je dichtbij je onderwerp in de buurt komt. Leer je onderwerp goed kennen. Waarom doen mensen wat ze doen? Wat drijft ze? En hoe lossen ze dingen op? Op basis van (unieke) waarden kun je keywords samenstellen. Bekijk deze link.

In bovenstaand voorbeeld is de Coava koffiezaak in beeld gebracht. En het is niet zomaar een koffiezaak. De volgende 5 keywords zijn van toepassing geweest bij het verfilmen van hun verhaal: relationships, collective, passion, craft, precision. Herken jij ze erin?

Stap 2: De 4 P’s

Wanneer je je keywords hebt ben je al een heel eind. De volgende stap is het formuleren van een purpose, een doel. En in dit geval kun je je wellicht al iets erbij voorstellen: koffie is een beleving, en het doel is die beleving aan de klant over te brengen wanneer ze bij Coava naar binnen stappen. Schroom niet om al je gedachten in deze fase op papier te zetten. Later kun je altijd nog wijzigen of schrappen.

Vervolgens kijken we naar people, places en plot. In hoeverre kunnen deze het doel ondersteunen?

Plot. O, zo belangrijk. Als er namelijk geen conflict is, groot of klein, dan heb je in feite geen verhaal. Bij een bedrijfsfilm kun je denken aan de worstelingen van de oprichter, die na een faillissement toch heeft doorgezet en alsnog een succesvol bedrijf heeft opgebouwd. Of je richt je op een levensfilosofie. Een overtuiging waaruit een missie en visie zijn opgesteld die nu (hopelijk) in het bedrijf ook worden nageleefd. In het geval van de koffiezaak bestaat het conflict uit het feit dat mensen koffie als iets ‘gewoons en simpels’ beschouwen. Terwijl Coava juist wil overbrengen dat hun product veel meer is dan dat. Het is een reis, een gevoel en een beleving.

People. Wie zijn direct en indirect bij het verhaal betrokken? Dit hoeft overigens niet altijd menselijke karakters te bevatten. Het kan ook in de vorm van objecten. Zoals Stillmotion zelf laat zien creëerden ze een bruidsfilm waarbij een oude Winnebago de rol van 3e persoon vervulde, juist omdat deze van zo’n groot belang is voor het bruidspaar.

Places. Waar speelt het verhaal zich af? Wat is kenmerkend en ondersteunend voor het verhaal? Bedenk ook: zou je de plank mis kunnen slaan wanneer je specifieke locaties NIET in beeld brengt? Die locaties moet je hebben.

Stap 3: Aan de slag!

Of je nu een boek gaat schrijven of aan de slag gaat met film: het fundament is gelegd. Wat nu rest is een goede planning en een flinke dosis enthousiasme. Stillmotion heeft overigens een hele reeks aan gratis tutorials. Zeker de moeite waard wanneer je bezig bent met film- en videoproductie.

Conclusie

Natuurlijk zijn er ook producties waarbij een verhaal niet of nauwelijks geformuleerd kan worden. Dan wil een opdrachtgever dat er rechtstreeks naar een concreet doel wordt toegewerkt (zoals vaak bij informatieve video’s; uiteenzettingen of productvideo’s). Mijn advies is echter: gebruik verhalen daar waar het kan. Het kan een enorme waarde toevoegen doordat mensen zich nu ook echt met het onderwerp kunnen identificeren. Succes!