Peter en Petra Lataster zijn al meer dan 25 jaar onafscheidelijk als documentaire-duo. Met al veel successen op hun naam, maakten ze twee jaar geleden De Kinderen van Juf Kiet, wederom een regelrechte hit. Op 28 september verzorgen ze tijdens Doclab @ Docfest coaching over hoe je een documentaireplan schrijft.
Wie zijn Peter en Petra?
“Petra Lataster-Czisch, geboren in 1954 in Dessau, Duitsland. Peter Lataster, geboren in 1955 in Amsterdam. We maken sinds meer dan 25 jaar samen documentaires.”
Waar genieten jullie het meest van in het vak?
“We vinden het geweldig om op een legale manier onze neuzen in de levens van andere mensen te mogen steken. En hoe zwaar het soms ook kan zijn, wij genieten eigenlijk van alle aspecten van het vak. Samen discussiëren, denken, veilen en poetsen aan een documentaire is het grootste plezier.”
Wat motiveerde jullie om het documentairevak in te gaan?
“Vooral nieuwsgierigheid naar wat mensen drijft om te doen wat ze doen, hoe ze het leven vormgeven.”
Welke prestatie heeft jullie het meest trots gemaakt?
“10 jaar geleden hebben een documentaire over te vroeggeboren baby’s gemaakt: Als we het zouden weten. We zijn nog steeds trots op het feit dat we het vertrouwen van artsen en verpleegkundigen in het UMC Groningen konden winnen. We hebben daar een half jaar met draaiende camera mogen rondkijken, zonder enige restrictie. De openheid en eerlijkheid van alle medici is essentieel geweest voor de film.”
Welk advies zouden jullie aan jezelf geven?
“Als je het even niet weet, ga een wandeling maken of iets anders om je hoofd weer een beetje los te maken. Ga niet eindeloos naar een leeg scherm blijven staren. Het levert, behalve veel frustratie, meestal niets op. En daarnaast: sluit je tijdens het montageproces niet op in de edit ruimte maar laat tussentijds de film zien aan een diverse groep kijkers en gebruik de feedback die je krijgt om de film beter te maken. Wees niet bang voor (oprechte) kritiek.”
Wat gaan we tijdens de coaching tijdens DocLab doen?
“In deze masterclass gaan we het hebben over de weg van het idee naar research voor de documentaire die je wilt maken. Wat is een filmidee? Waarom is een point of view zo belangrijk? Hoe zorg je ervoor dat je tijdens de research je point of view behoudt en wanneer moet je die aanpassen? Hoe vertaal je je point of view in de vormtaal van je film? Dat gaan we doen aan de hand van enkele plannen van deelnemers aan de workshop en scenes uit onze films.”