Genaro Rosato is sinds 1992 werkzaam in film – met name in het art department. Via het lesgeven op de filmacademie is hij in het ‘vak’ gerold. Nadat hij namelijk bijna een jaar lang moest invallen voor de docent Art Direction, is hij een stage bij de film De kleine blonde dood begonnen. Hierna kreeg hij de kans om een aantal jaar te werken bij het decorbouw bedrijf dat de decors van de voorgenoemde film bouwde, en was veel bezig voor de serie Flodder. Hierna is hij met Jelier & Schaaf gaan samenwerken en is hij zich op (internationale) commercials gaan toeleggen.
“Wees jezelf.”
Wat is jouw motivatie geweest om als production designer te gaan werken?
“Sinds ik bewust films kijk ben ik altijd gefascineerd geweest door hoe de film eruit zag, en door de eeuwige vraag ‘hoe zouden ze dat toch gedaan hebben?‘. Natuurlijk is het verhaal ook belangrijk voor me, maar de beelden maakten altijd diepe indruk op mij. Zeker de oude Hollywood avonturenfilms en helemaal de films in technicolor. De fantasie waarmee dat vormgegeven werd, kon ik me volledig in verliezen. Helaas bestond toen ik jong was de opleiding Production Designer nog niet, want dan was ik deze zeker gaan doen. Maar door toeval ben ik toch met het vak in contact gekomen en eenmaal hierin werkzaam was het voor mij alsof ik eindelijk thuiskwam…”
Hoe kies je een visuele stijl voor een film?
“Dat gaat meestal in samenspraak met regie en camera enzovoorts… Helaas is het in Nederland niet mogelijk, zoals in Engeland of Amerika, dat je als production designer alles kan naar je hand kan zetten en vormgeven. Daar is Nederland te klein voor. Maar veel keuzes komen voort uit wat je wil vertellen; bijzonder is om te ontdekken dat bepaalde keuzes die soms instinctief van te voren gemaakt zijn opeens heel mooi samen vallen met keuzes die bewust zijn gemaakt. Overigens probeer ik wel altijd vanuit de personages te denken en vorm te geven. Vaak zijn deze summier in een script weergegeven en om dan toch een achtergrond aan ze te geven, bedenk ik wel eens hobby’s of neuroses voor de personages. Overigens hangt veel af van wat voor film het moet worden… is het een feel good / comedy of een zwaar psychologisch drama. En daarbij komt de vorm ook vaak voort uit wat de mogelijkheden zijn op het gebied van locatie of budget.”
Hoe bereid je je voor op een filmproject?
“Ik bereid me heel vaak voor met moodboards. Zeker voor commercials is dit belangrijk, maar ook voor films doe ik dit. Vaak begint het met plaatjes en sferen te verzamelen en daar volgen dan weer ideeën uit. Het is niet zo dat je vanuit niets iets kan bedenken je hebt heel vaak een soort kapstok nodig of een leidraad en daaruit komen dan weer ideeën voort waar je mee verder kan. Soms kan één foto een gevoel neerzetten waar je de hele film uit kan vormgeven. Maar dat geldt ook voor kleur. Veel voorbereiding ontstaat ook door het bezoeken van locaties en het komt voor dat een locatie die niet goed is wel een element heeft dat dan wél weer bruikbaar is… Ik probeer dus wel altijd alles te zien. Er is een mooie gezegde in de film dat luidt: Everything in the woods does not exist. Dus als je iets niet hebt gezien, dan bestaat het niet…”
Wat is een belangrijke les voor jou als production designer geweest?
“Als production designer moet je eigenlijk gewoon altijd alles vragen en proberen – je moet er nooit vanuit gaan dat iets onmogelijk is of niet mag. Het is vaak verbazend wat wel kan en mag als je het gewoon vraagt. En altijd alles zeggen, ook als het slecht nieuws is want dan kan je vanuit daar weer door. En daarnaast is de samenwerking met een regisseur ook ontzettend belangrijk. Je moet een goede verstandhouding, en vooral vertrouwen in elkaar hebben. En dit werkt beide kanten op. Je moet alles kunnen zeggen in alle vertrouwen. Uit de stomste suggesties komen soms de meest briljante ideeën.”
Wat ga je doen tijdens het Shorts Lab en waarom is het belangrijk dat er ook in de regio Limburg meer production designers zijn?
“Ik denk dat het belangrijk is dat er in de regio Limburg meer production designers zijn zodat er ook in deze regio producties gemaakt worden met een hoge kwaliteit. En ik hoop dat ik tijdens Shorts Lab daartoe kan bijdragen en mensen kan enthousiasmeren voor dit fantastische vak. En ik wil dit doen vanuit mijn beleving en inhoud van het vak want helaas wordt production design veel te veel ondergewaardeerd… Tenslotte is wat het art department doet altijd zichtbaar op het beeld en draagt het, als het goed gedaan is, bij tot een visualisering van de verbeelding. En het maakt niet uit of dit dan realiteit of fantasie is… Soms moet het verhaal juist net iets reëler zijn dan de werkelijkheid en dat dat doen we dan in de vormgeving van de film.”