Joost de Vries richtte, na meer dan 20 jaar als CEO betrokken te zijn geweest bij Lemming Film, in 2016 AN ORIGINAL PICTURE op. Onder de meest recente credits van Joost vallen Yorgos Lanthimos’ Academy Award-genomineerde en Cannes Jury Prijs-winnaar The Lobster, Cannes’ Best Director winnende Heli van Amat Escalante, Venice FIPRESCI Prijs-winnaar Oblivion Versen en een Servische co-productie Humidity, die in Berlijn in première is gegaan. Op het Euregion Film Festival 2019 is hij nauw betrokken met het Producers Lab, waar hij onder andere in een workshop zal vertellen hoe je precies een project moet pitchen. In dit interview maak je kennis met hem en zijn vak.
“Pitchen is iets wat je kan leren.”
Wat is het mooiste aan je vak?
“De uitvoerend producent en zijn team organiseren met name de opname. De producent bedenkt, ontwikkelt, financiert, packaged, is verantwoordelijk voor de opnamen en de afwerking en de marketing en sales.”
“Wat ik persoonlijk het allerleukste vind is om films te maken voor een internationaal publiek met teams van over de hele wereld en dat dan allemaal zó in elkaar te steken, dat het werkt: dat de mensen en het geld dat je samenbrengt allemaal bij elkaar wordt opgeteld om de best mogelijke film te maken. Want internationaal co-produceren is wel een aparte tak van sport omdat het zaken ook ernstig kan compliceren.”
Wat is jouw motivatie geweest om producent te worden?
“Ik raakte per toeval betrokken bij wat filmacademie producties en vond het een geweldige kick om samen met een groep mensen die allemaal hetzelfde doel voor ogen hadden aan een film te werken, en om dan op allerlei plekken en in allerlei situaties terecht te komen. Bovendien vond ik het geweldig om verantwoordelijk te kunnen zijn voor de organisatie daarvan.”
Wat zijn voor jou criteria om een filmproject te kiezen waaraan je graag wilt werken?
“Tegenwoordig: het moet een “kick-ass” verhaal kunnen worden en daarnaast vooral: de mensen. Ik hoef echt niet met iedereen bevriend te zijn. Maar als ik niet met ze uit eten zou willen dan moet ik me ernstig afvragen of ik met die mensen de komende jaren (van tijd tot tijd heel intensief) kan samenwerken.”
Je runt momenteel APostLab, wat is dit initiatief en waarom is het belangrijk?
“Onze missie is om post-productie meer gewaardeerd en begrepen te krijgen. Als we daar een klein beetje in slagen dan wordt post-productie namelijk veel creatiever en kan het beter bijdragen aan het vertellen van onze verhalen. We doen dat door middel van trainingen aan internationale professionals, met name de zesdaagse annual workshop, en coaching bij internationale events en andere internationale trainingen zoals Torino FilmLab en Production Value.”
Kun je iets vertellen over komende projecten?
“Ik ben bezig met een animatiefilm gebaseerd op het werk van de schrijver Haruki Murakami van first time writer/director Pierre Foldes. Daar ben ik nu zo’n vijf jaar bij betrokken en we verwachten in de loop van dit jaar gefinancierd te raken en met de productie te kunnen beginnen.”
“Daarnaast werk ik samen met producent Jia Zhao aan twee speelfilms van de Nederlands/Afghaanse schrijver/regisseur Aboozar Amini die zich allebei afspelen in Afghanistan.”
Wat ga je doen tijdens het Producers Lab?
“Ik ga met de participanten werken aan het pitchen van projecten ten behoeve van financiering. Pitchen is iets wat je kunt leren, door goed gebruik te maken van je verhaal en de andere elementen van je film en door te leren vertellen over jezelf, zodat potentiële partners begrijpen wat je wilt doen en daar vertrouwen in krijgen en het liefst er ook nog eens heel enthousiast voor worden.”