Ken van Mierlo's volgend project Hazenjacht gaat over een jong stel dat naar Brabant vertrekt voor een relaxed weekend, als ze in een bizar spel zonder regels belanden waarbij niemand te vertrouwen is.
"Ik heb iets met het donker, denk ik. In de nacht gebeuren veel dingen waar niemand weet van heeft. Vaak de zelfkant van het leven."
Kun je iets over jezelf vertellen?
"Mijn naam is Ken van Mierlo, tweeëndertig jaar. Ik ben geboren in Budel, heb gestudeerd aan het Sint Lucas in Boxtel en daarna aan de University of Lincoln (Engeland). In Engeland won ik een prijs voor het maken van een Spec Commercial voor Chevrolet. Dat was echt te gek want daardoor mocht ik twee weken naar Hollywood waar mijn film vertoond werd in de Paramount Studio's. Daar heb ik toen een tijdje gesproken met John Landau, de producent van Avatar, en ben ik zelf met iPad met daarop al mijn studentenfilmpjes bij allerlei agencies langsgegaan. Die bedrijven waren natuurlijk niet onder de indruk van mijn studentenfilmpjes ('We don't do off the street pick-ups.', kreeg ik te horen) maar het was wel een hele ervaring."
"Na mijn studie in Engeland ben ik verhuisd naar Amsterdam waar ik nu werkzaam ben als regisseur voor online video’s en commercials. Naast mijn commerciële werk stop ik het liefst zoveel mogelijk tijd in fictie films maken. Na mijn aankomende korte film Hazenjacht wil ik alles op alles zetten om mijn eerste lange speelfilm van de grond te krijgen."
Waar geniet jij keer op keer van bij jouw vak? En waarom?
"Ik zie mezelf als een visuele regisseur, dus waar de camera staat en waarom is voor mij erg belangrijk. Ik storyboard mijn korte films zelf en ik film met de edit in mijn achterhoofd, dus wat ik schiet komt meestal ook in de film terecht."
"Dat proces, om van te voren heel precies uit te pluizen hoe alles moet worden en dan uiteindelijk op de set te zien hoe - in samenwerking met cast en crew - alles uiteindelijk tot één visie in elkaar valt, vind ik het allerleukste. En dan natuurlijk in de zaal zitten en voelen hoe mensen op de film reageren. Eigenlijk vind ik alle onderdelen van het filmmaken leuk, maar vooraf de stijl bedenken met de DOP en art-director geeft mij heel veel energie. Vanuit die visuele basis ga ik aan de slag."
Kun je iets vertellen over waar je nu mee bezig bent?
"Op dit moment zit ik volop in de pre-productie van de korte film Hazenjacht (in samenwerking met De Ontmoeting). Dit doe ik samen met producer Alexander Fuhri, die naast dat hij mijn laatste twee shorts geproduceerd heeft, ook mijn creatief sparringpartner en script editor is."
"Hazenjacht gaat over een hipsterstelletje uit de randstad dat meedoet aan een greppeltocht (soort van dropping) op het Brabantse platteland. Maar dingen lopen uit de hand wanneer het voor de dorpelingen niet zomaar een spelletje blijkt te zijn. Een soort van Midsommar in Brabant, maar dan zonder daglicht en dus in Brabant."
"Dit is al mijn derde short in de nacht. Ik heb iets met het donker denk ik. In de nacht gebeuren veel dingen waar niemand weet van heeft. Vaak de zelfkant van het leven. Die donkere kant van het leven vind ik super interessant."
Ken helpen met de realisatie van zijn project?
Wat is jouw motivatie geweest om dat te doen wat je nu doet?
"Toen ik veertien was zag ik Pearl Harbour en daar was ik toen erg van onder de indruk. Ik weet nog dat ik toen in bed lag en dat ik dacht: 'Wauw, wat zag dat er gaaf uit, hoe tof moet het wel niet zijn geweest om dat allemaal te mogen maken!' Inmiddels is mijn interesse verbreed naar films in allerlei genres, maar achtbaan-films (zoals ik ze zelf noem), of in ieder geval films waarin veel gebeurt, hebben wel echt mijn voorkeur."
Stel je krijgt de kans je ‘jongere ik’ zelf advies te geven, wat zou dat zijn?
"Dan zou ik proberen om op een eerder moment in contact te komen met acteurs en andere makers en al eerder meer dingetjes maken! Daarnaast schrijf ik tegenwoordig steeds vaker, waaronder dus Hazenjacht."
"Schrijven is toch wel echt het allerbelangrijkste. Vooral als schrijver kom ik er steeds meer achter dat elke punt en komma in het script betekenis moeten hebben. Het moet super duidelijk zijn. Ik kan het zelf wel helemaal voor mij zien, maar de crewleden en de acteurs moeten die visie ook gelijk uit het script kunnen opmaken. Vooral dat, het script laten kloppen, vind ik nu de grootste uitdaging. Als je het daar al niet gelooft, dan kun je nog zulke mooie lampen en camera’s bij je hebben, maar die zullen dan weinig uithalen. Dus eerder dingen schrijven én maken zou ik zeggen!"
Welke prestatie heeft jou het meest trots gemaakt?
"Dat was toch wel de korte film WachtNacht die ik samen met Alexander Fuhri heb geschreven (regie door mij, productie door Alexander Fuhri). In die film zitten een paar spitsvondige dialogen en monologen, die erg leuk waren om te schrijven. Deze film heeft het goed gedaan op een aantal gerenommeerde filmfestivals in binnen- en buitenland en werd uiteindelijk geselecteerd voor de Gouden Kalveren-competitie op het Nederlands Film Festival. Van het maken van deze film heb ik enorm veel geleerd. Onder meer hoe belangrijk het is om de intenties van je personages van te voren door en door te weten."
Wat mis je nog in het Nederlandse filmlandschap?
"Meer ‘high concept films’, zoals ze dat in Hollywood zo mooi noemen. Films met een echte, unieke arena waarin het verhaal plaatsvindt. In films mag van mij veel gebeuren, je wil als kijker echt wat meemaken. Dingen mogen vlot gaan. Ik vergeet nooit het screenwriters grapje uit - ik meen - Syd Fields bekende boek Screenplay. Namelijk: 'Openingsshot van een Europese film - mooi shot van de lucht. Shot 2 - een nog een mooier shot van het landschap. Shot 3 - geweldig shot van een koe die aan het grazen is. Openingsshot van een Amerikaanse film: mooi shot van de lucht, volgend shot: een Boeing 747 die in de fik staat en door de lucht naar beneden dendert’."
"Dat vond ik een mooie beschrijving van het verschil dat ik ervaar tussen een Nederlandse en een Amerikaanse film. Ik hou ook van het kijken naar arthouse films en steek veel op van de stijl, maar ik maak zelf graag films waarin het verhaal lekker vlot gaat en gebeurtenissen elkaar in rap tempo opvolgen. Dat je eigenlijk maar net genoeg tijd hebt om alles te verwerken en de ervaring dus aanvoelt alsof je in een achtbaan zit."
Wat zouden regio’s als bijv. Limburg, Friesland en Zeeland kunnen toevoegen aan de Nederlandse filmwereld?
"En Brabant niet vergeten hè! Geintje. Maar hoe ik denk dat provincies zich kunnen onderscheiden? Door puur en alleen te kijken naar de ideeën en plannen van de makers en die makers dan de volledige vrije hand te geven (binnen budget uiteraard). Unieke en gewaagde projecten ondersteunen. Bedankt voor het interview!"
CineSud x CineCrowd
CineSud spreekt maandelijks met makers die crowdfunden via CineCrowd. Zo brengen we nieuwe makers en publiek al in een vroeg stadium met elkaar in contact en zetten we nieuwe projecten in de schijnwerpers. Wil je ook projecten steunen van nieuwe makers? Check dan cinecrowd.com.
(c) All visual material is used with the filmmaker's permission.