In gesprek met Patrick Noordzij

Locatiemanager Patrick Noordzij over zijn werk, Dunkirk en sustainable fimmaking.

Geplaatst op 3 januari 2020

Patrick Noordzij werkt als locatiemanager en -scout voor alle grote productiemaatschappijen van Nederland, zoals Endemol, NL Film, Family Affair Films, Pupkin Film & IDTV. In 2017 werkte hij als locatiemanager voor de productie Dunkirk van Christopher Nolan. Tijdens het Limburg Film Festival is hij aanwezig als een van onze gasten tijdens de Crossborder Film Panel.

"Ik zie te weinig verandering op het gebied van 'groener produceren'. Dit kan veel beter."

Wie is Patrick Noordzij?

"Ik ben Patrick Noordzij en ben van beroep locatiemanager film en televisie."

Wat was jouw motivatie om als locatiemanager te gaan werken?

"Naast mijn grote affiniteit met film, televisie en media is mijn motivatie het werken met veel verschillende mensen en daarmee ook een netwerk creƫren voor toekomstige projecten."

Wat is de meest belangrijke eigenschap van een locatiemanager?

"De belangrijkste aspecten en eigenschappen van het vak is goede communicatie. Communicatie met de producent/regisseur en alle andere belanghebbenden en partijen die betrokken zijn, zoals bijvoorbeeld locatiehouders, gemeentelijke of provinciale instanties, omgeving, etc."

Hoe bereid je je voor voordat je op zoek gaat naar de perfecte locatie?

"Als locatiemanager ga je niet direct op zoek naar locaties maar richt je je voornamelijk op de organisatie van de filmwerkzaamheden zelf op de locatie die al aangeleverd is, bijvoorbeeld het aanvragen van eventuele benodigde vergunningen, een logistiek plan bedenken en uitvoeren voor alle noodzakelijke voertuigen en apparatuur, afspraken maken met de locatiehouder, communicatie naar de omgeving, etc. Het zoeken van de locaties gebeurt voornamelijk door de locatiescout."

Wat doet je als locatiemanager tijdens de shoot?

"Tijdens de shoot heb je als locatiemanager voornamelijk voor jezelf de opdracht om te zorgen dat alles volgens afspraak verloopt en dat alle partijen tevreden zijn over het verloop van de werkzaamheden."

In 2017 was je betrokken bij de productie van Dunkirk. Hoe was die ervaring?

"Dunkirk was een goede ervaring. Het is goed om te zien hoe anders het eraan toe gaat bij buitenlandse producties en te zien waar daar de prioriteiten liggen."

Tijdens de Crossborder Film Panel praat je mee over het thema Sustainable Filmmaking. Hoe kan men als locatiemanager ervoor zorgen dat de productie 'groen' is?

"Het is lastig om als locatiemanager geheel zelf ervoor te kunnen zorgen dat producties 'groener' worden. Uiteraard kun je zelf wat doen aan afvalscheiding en proberen gebruik te maken van bestaande stroompunten of bijvoorbeeld hybride stroomgeneratoren. Echter ben en blijf je altijd afhankelijk van de bereidwilligheid van en de mogelijkheden voor de producent hierin. Is de productie financieel draagkrachtig genoeg om hiervoor extra kosten te kunnen maken?"

Wat zijn veranderingen die je op grotere (en kleinere) filmsets kunt herkennen met betrekking tot Green Filmmaking? Is er een verschil tussen feature en korte films bijvoorbeeld? En zie je een verandering de afgelopen jaren?

"Er is wel degelijk verschil tussen een grotere film en de wat kleinere producties. Grotere producties kunnen meer door meer geld. Ik zie te weinig verandering op het gebied van 'groener produceren'. Dit kan veel beter."

Praat mee met Patrick tijdens het Limburg Film Festival.

Klik hier voor meer informatie.

(c) All visual material is used with the filmmakers' permission.