In gesprek met Thijs Breukers

Regisseur maakt film over onuitgesproken kant van mantelzorg.

Mantelzorg is niet altijd het romantische plaatje dat ons in films wordt voorgeschoteld. Regisseur Thijs Breukers wil de andere kant ervan uitlichten met zijn korte dramafilm Krokus Tijd, waarmee hij dit jaar afstudeert. De jonge cineast vertelt over zijn nieuwste project en ambities in de filmwereld.

"Mantelzorg lijkt vanzelfsprekend, maar wordt onbedoeld zwaarder als de onderliggende relatie knelt of schuurt."

Kun je iets over jezelf vertellen?

"Ik ben Thijs Breukers, geboren in Roermond op 27 september 1998. Momenteel woon en studeer ik in Breda aan de St. Joost School of Art & Design. Dit jaar hoop ik af te studeren als regisseur met mijn korte fictiefilm Krokus Tijd."

Waar geniet jij keer op keer van bij jouw vak? En waarom?

"Het samen creëren en experimenteren, van pre- tot postproductie. Niets is mooier dan met de mensen om je heen iets te verzinnen, maken, ontdekken etc., waardoor het enthousiasme en de motivatie door ieders lichaam stroomt. Het is mooi om te zien hoe losse flarden aan ideeën uiteindelijk een kloppend geheel worden."

Kun je iets vertellen over waar je nu mee bezig bent?

"Momenteel ben ik bezig met mijn afstudeerfilm Krokus Tijd en de crowdfundingcampagne hiervoor op CineCrowd. De film gaat over Lisette (40) en haar vader Fóns (70). Na het overlijden van haar moeder moet Lisette terug naar haar geboorteplaats in Limburg om voor Fóns te zorgen, haar hulpbehoevende vader, terwijl ze dit helemaal niet wil. Daarom doet ze er alles aan om haar vader zo snel mogelijk in een verzorgingshuis te krijgen.

Helaas gaat haar plan niet zoals verwacht en zorgen meerdere gebeurtenissen ervoor dat Lisette steeds langer in Limburg moet blijven, waardoor ze last krijgt van haar geweten. Haar eigen leven en mogelijke toekomst wachten op haar in Amsterdam, maar haar vader en de banden met haar verleden zijn in Limburg. Welke optie moet ze kiezen? Kan ze überhaupt een beslissing nemen? Dit is het dilemma waarin Lisette zich bevindt.

Krokus Tijd is een film met een Limburgs karakter. Limburg is een van de provincies waar vergrijzing het meest voelbaar is en waar jongeren hun geboorteplaats verruilen voor de Randstad, wat de vergrijzing indirect versterkt. Krokus Tijd zal een aspect van de problemen die dit met zich meebrengt laten zien. De opnames worden daadwerkelijk in Limburg en in het Limburgs dialect gedraaid. Ook al speelt Krokus Tijd zich af in een specifiek gedeelte van het land met zijn eigen cultuur en tradities, het is een verhaal dat relevant en herkenbaar zal zijn voor iedereen."

Wat is jouw motivatie geweest om Krokus Tijd te gaan maken?

"Ik krijg de laatste tijd een steeds beter beeld van wat mantelzorg inhoudt door gebeurtenissen in mijn eigen leven. Het viel mij op dat mantelzorg helemaal niet zo romantisch is zoals ik het vaak in films zie. Met de film wil ik de onuitgesproken onderlaag in mantelzorg voor ouders met dementie aan de kaak stellen. Mantelzorg lijkt vanzelfsprekend, maar wordt onbedoeld zwaarder als de onderliggende relatie knelt of schuurt. Het is de kunst om hierin opnieuw verbinding met elkaar te vinden. Kind met ouder, maar ook hulpverlener met mantelzorger."

Wil je Krokus Tijd steunen?

Steun het project op CineCrowd!

Stel je krijgt de kans je 'jongere ik' zelf advies te geven, wat zou dat zijn?

"Dat het leven een marathon is en geen sprint. Ik wil altijd werken, werken, werken om iets te behalen of neer te zetten. Het liefst in een zo kort mogelijke tijd. Zo werkt het natuurlijk helemaal niet. Het proces is het belangrijkste en dit zal je uiteindelijk helpen het hoogst haalbare neer te zetten. Dit kan jaren duren en hier heb ik geduld voor nodig. Daarom zeg ik tegen mijn jongere en huidige ik dat ik meer van het proces moet genieten."

Welke prestatie heeft jou het meest trots gemaakt?

"Het behalen van mijn middelbare school-diploma waardoor ik meteen naar St. Joost kon om fotografie en film te studeren. St. Joost liet mij zien dat ik wel ergens goed in ben! Een gevoel dat ik jaren niet had gehad omdat de middelbare school erg moeilijk was door mijn hevige vorm van dyscalculie."

Wat mis je nog in het Nederlandse filmlandschap?

"De durf om te vernieuwen. Al jaren leven makers en de consument op de 'Nederlandse succes formule', op een enkele uitzondering na. Het gaat denk ik te vaak over de cijfers dan over de inhoudelijke kwaliteit. Ik denk dat wij als makers samen moeten werken om de Nederlandse film naar een hoger niveau te tillen en elkaar minder als concurrent moeten zien. Door iemands succes kunnen wij elkaar succesvol maken, wat de Nederlandse film ten goede zal komen."

Wat zouden regio's als bijv. Limburg, Friesland en Zeeland kunnen toevoegen aan de Nederlandse filmwereld?

"Het streekgevoel. Denk aan landschap, dialect, cultuur en tradities. Dit onderscheidt zich al van veel hedendaagse Nederlandse films met een randstedelijk decor. De verhalen in deze provincies zijn vernieuwend. Niet alleen door het streekgevoel, maar ook omdat er hier heel andere verhalen vallen te vertellen dan die we kennen vanuit de Randstad. Het zou mooi zijn als we de Nederlandse film meer naar de uithoeken van Nederland kunnen halen om het uit haar oude vertrouwde omgeving te trekken. Ik help hier aan mee met mijn film Krokus Tijd."

CineSud x CineCrowd

CineSud spreekt maandelijks met makers die crowdfunden via CineCrowd. Zo brengen we nieuwe makers en publiek al in een vroeg stadium met elkaar in contact en zetten we nieuwe projecten in de schijnwerpers. Wil je ook projecten steunen van nieuwe makers? Check dan cinecrowd.com.