De beste korte films, inspirerende masterclasses én een platform waar professionals en publiek elkaar kunnen ontmoeten. CineSud zet hoog in met hun nieuwe filmplatform CineMakers. Directeur Guido Franken legt uit waar de afgelopen tijd aan is gebouwd, en welke mogelijkheden daarmee voor ons liggen.
"We hopen echt een community op te bouwen, bestaande uit makers én publiek."
Jullie hebben de afgelopen tijd hard gewerkt aan een nieuw platform. Vertel daar eens iets meer over.
"In 2019 startten we samen met Cinetree De Korte Filmcollectie, een VOD voor korte films met een focus op nationaal filmtalent. Binnen no-time werkten we samen met zo'n 15 partners om vele mooie kortjes naar het grote publiek te brengen.
In maart 2020 sloeg de COVID-19-pandemie toe, en werd deze online arena actueler en relevanter dan ooit. Ook de kijkcijfers voor De Korte Filmcollectie rezen de pan uit. De focus op online content, netwerken en kennisdeling beperkte zich echter niet alleen tot het reguliere publiek. Ook makers werden 'gedwongen' virtueel te gaan netwerken, en talks en masterclasses bij te wonen. Deze ontwikkeling zat er aan te komen, maar is door de pandemie danig versneld.
Ook wij hebben ons sinds maart 2020 snel nóg meer toegelegd op de online kijk-, leer- en netwerkomgeving, die een belangrijk onderdeel van de hybride toekomst zal blijven. Met CineMakers brengen we nu drie pijlers van CineSud en alle partners samen: het podium en publiek bieden aan talent, het bieden van inspirerende en kennisrijke content in de vorm van talks en masterclasses, en het zijn van een industry-platform waar makers, producenten, festivals, fondsen en andere industry-professionals elkaar kunnen vinden."
Korte films hadden sinds eind 2019 een eigen plek op Cinetree. Welk verschil gaan bezoekers merken nu de korte films een eigen platform krijgen?
"Eigenlijk hadden we nooit durven dromen dat de De Korte Filmcollectie zo snel zo'n vlucht zou nemen. Doordat de collectie zo sterk groeide (met inmiddels meer dan 150 titels) zijn we al snel na gaan denken over een alternatief voor de toekomst. Cinetree richt zich immers op een klein gecureerd aanbod en tegelijkertijd willen we ook dat makers gaan profiteren van het bezoek aan De Korte Filmcollectie (die tot dusver gratis te bekijken was, red.).
Door de kortjes nu een eigen platform te geven, kunnen we ons marketing-technisch volledig richten op deze content en haar makers. Naast een eigen URL, zal ook de look natuurlijk ietwat veranderen, maar de rode draad blijft hetzelfde: kwaliteit, een focus op aanstormend talent en aanvullend meer mogelijkheden tot interactie met de makers. De samenwerking met Cinetree en overige partners blijft overigens bestaan: zij lichten geregeld nog korte titels uit het totaal-aanbod uit en kunnen korte films inzetten als voorfilm bij hun reguliere maandelijkse releases."
Hoe onderscheiden jullie je van andere streamingdiensten, die vaak ook korte films in het aanbod hebben?
"In Nederland is een digitaal aanbod van korte titels tamelijk uniek. Met De Korte Filmcollectie hebben we hier de basis voor gelegd. Waar je via de grote streamingdiensten de ene na de andere filmtitel kunt aanklikken, investeren wij ook bewust in de context, zowel die van de film zelf als van de makers. Als bezoeker/kijker kun je dus niet alleen de film kijken, maar vind je ook achtergrondinformatie over de productie, over het maakproces en over de makers zelf. Daarnaast kun je vragen stellen aan de makers, je mening achterlaten en in contact komen met cast en crew. In die zin hopen we ook echt een community op te bouwen, bestaande uit makers én publiek, die samen de toekomst vormen van ons filmlandschap. Tot slot hebben we een Industry Market toegevoegd, waarin makers, distributeurs en festivals hun eigen aanbod kwijt kunnen en bijv. filmtheaters, producenten en andere instellingen shorts kunnen licensen of talent kunnen scouten."
Waar hoop je over tien jaar met CineMakers te staan?
"Ik hoop dat we over tien jaar de drie kernpijlers nog mogen en kunnen uitvoeren, want als dat zo is, betekent dat dat we iets ontwikkeld hebben dat inspeelde op de behoefte van het snel veranderende filmveld (zowel voor kijkers als makers zelf). Daarnaast hoop ik dat we dat steeds met meer partners kunnen doen. De samenwerkingen nu met diverse festivals, opleidingen en individuele producenten en distributeurs is een mooie eerste stap, en het zou mooi zijn als we dat steeds verder uit kunnen bouwen, zodat er een sectorbreed gedragen platform ontstaat dat het publiek ook op een nieuwe manier aan zich heeft weten te binden. Als dat lukt, is er een mooie wisselwerking ontstaan die zowel voor de filmindustrie als het publiek waardevol is gebleken."
Welke titels moeten we zo snel mogelijk gaan bekijken?
"Enig chauvinisme is me als Limburger niet vreemd, dus ik raad zeker aan om enkele Limburgse pareltjes te bekijken, zoals Weg met Willem, De Smet, Anatole en Fucking Cola. Persoonlijk ben ik ook erg gecharmeerd van de sfeer, talent en zeggingskracht van Fauve, L'Envol en Gilles. Ik zou er zo nog tientallen kunnen noemen, maar dit is een mooi begin!"