In gesprek met Nele Vandenbroecke

"Kennis waar we tot op de dag van vandaag nog steeds ontzettend dankbaar voor zijn."

Nele Vandenbroecke, een creatieve maker met een Masterdiploma in Communicatiewetenschappen met specialisatie in Digitale Media, begon haar loopbaan als Community Manager bij Philips BeNeLux en JIM TV. Daar creëerde ze samen met haar beste vriend inspirerende video's en webreeksen voor jong publiek. Na diverse Belgische projecten verbreedde ze haar horizon door Screenwriting en Film Producing te studeren aan Columbia University in New York. Terug in België werkte ze als freelancer aan uiteenlopende projecten, waaronder videoproducties voor publieke omroepen, webreeksen en documentaires. Nele blinkt uit in interviews, human interest-verhalen en documentaires. Ze is gepassioneerd om belangrijke en betekenisvolle verhalen op een oprechte manier te vertellen en mensen in beeld te brengen.

Haar project When I'm Gone is een treffend voorbeeld van haar werk, waarbij ze een intiem portret wil schilderen van de laatste momenten in het leven van mensen en tegelijkertijd inzicht wil geven in de maatschappij, liefde, verlies en spijt.

Kun je iets over jezelf vertellen?

"Hey, mijn naam is Nele Vandenbroecke en 34 jaar geleden werd ik geboren in het kleine Vlaanderen, België. Ik groeide op in een heel klein dorp, de dagen aftellend tot ik 18 was en kon gaan studeren in “de grote stad”. Voor mij was Gent toen die grote stad, ik kan je wel vertellen dat die inmiddels in vergelijking met Amsterdam als een kleine straat aanvoelt."

Kennis waar we nog steeds ontzettend dankbaar zijn

"Met een Masterdiploma in de Communicatiewetenschappen en een Postgraduaat Digitale Media op zak, wou ik op dat moment verder in het social media wereldje. Toen de dieren nog spraken... dit was gewoon nog het begin van het social media tijdperk. Ik kreeg mijn eerste job te pakken als Community Manager bij Philips BeNeLux om er de socials uit te bouwen. Een ontzettend boeiende job maar ik wou nog verder gaan in mijn creativiteit. Zo was mijn volgende job er eentje bij de jongerenzender JIM TV. Vergelijk het vooral met de Nederlandse TMF en voor de Gen Z’ers onder ons, een tv-zender waar je de hele dag videoclips kon bekijken afgewisseld met tv- programma’s. YouTube op tv, avant la lettre. Veel van die programma’s maakten we zelf en er was ook veel ruimte om te experimenteren met online video. Ik ontmoette hier mijn beste vriend en samen waren we twee creatieve handen op een buik. We bedachten de zotste scripts, maakten de grappigste video’s en bedachten, filmden en monteerden erop los. Ons doelpubliek kenden we inmiddels door en door en we wisten wat werkte qua videocontent. Kennis waar we tot op de dag van vandaag nog steeds ontzettend dankbaar voor zijn."

Youtube-tijdperk

"Maar aan alle mooie liedjes komt een einde en met het rijzende YouTube-tijdperk werd het steeds duidelijker dat zo’n tv-zender niet lang meer zou bestaan. We werkten er al met niet veel mensen meer (wat er wel voor zorgde dat iedereen ontzettend veel bijleerde, want iedereen moest gewoon alles kunnen) en toen kwam er een nieuwe aanbieding. Eindredacteur online bij een radiozender van de publieke omroep. Een intense tijd waarbij ik het “maken” teveel miste. Ik besloot het roer om te gooien, een eenmanszaak te starten / freelance statuut aan te vragen en ik wou nog meer kennis op zak."

Screenwriting & Film Producing Columbia University

"Zo werd ik toegelaten op Columbia University in New York. Ik volgde er een zomerstudie Screenwriting en Film Producing waar de kennis die je normaal op meerdere jaren zou krijgen, wordt gebundeld in een stevige zomercursus. Het koste me al mijn spaargeld en net nog geen rib, maar ik ben nog steeds zo dankbaar dat ik dit kon doen. Mijn zelfvertrouwen als maker groeide hier absoluut door en back in Belgium ging ik van project naar project."

"Ik werkte als freelancer steeds als one-woman-crew of als regisseur in een klein team. Het werken in kleine teams is iets wat ik altijd al deed en wat zeker op sommige momenten vooruitstrevend was in het mediaveld. Ook de webreeksen die ik alleen maakte, voelen soms intiemer doordat je net veel dichter bij je personage staat. Een manier van verhalen vertellen waar ik nog lang verder mee wil gaan en nog meer mee wil experimenteren.

Big Brother

"Ik werkte onder andere als eindredacteur online bij Big Brother Amsterdam. Van castings over spellen mee bedenken tot scripts, videoformats en tv-portretten. Ik maakte webreeksen en video’s voor verschillende netten van de publieke omroep in Vlaanderen, maakte videocontent voor heel wat concert- en theaterzalen en festivals en nog zoveel meer."

Kun je iets vertellen over waar je nu mee bezig bent?

"Het belangrijkste voor mij is dus verhalen vertellen die ertoe doen. Interviews, human interest en docu zijn dan ook mijn grootste sterkte en passie. Mensen op hun gemak laten voelen en écht luisteren. En dat op een bepaalde manier mooi omzetten in beeld.
Daar ga én sta ik voor."

"En laat dat ook zijn wat ik met dit project, When I’m Gone, wil doen."

Een film om even stil te staan bij het leven

"Ik speel al jaren met dit idee en ik hoop dan ook dat ik dit kan realiseren. Ik wil niet alleen een prachtig portret schetsen van de laatste momenten van mensen hun leven, maar ook een realistisch beeld scheppen van onze maatschappij, van liefde, verlies en spijt. In die laatste momenten zijn de meeste van ons langs de ene kant een vat vol liefde en aan de andere kant doet het je stilstaan over de dingen in het leven waar je meer tijd en aandacht aan had moeten besteden. Een interessant gegeven waar ik het met de personages uitgebreid over wil hebben. Iets wat voor de overblijvende familie en vrienden niet alleen een prachtig afscheid wordt maar voor iedereen een film om even stil te staan bij dat leven. Dat anders zo haastige leven waar we er helaas maar eentje van krijgen."

Onderzoek 

"Ik heb lang onderzocht op welke plek ik dit zou willen filmen. Gezien ik zowel in Nederland als in België werk, maakte dat de mogelijkheden nog groter. Al snel sprong voor mij Hospice ‘Het Veerhuis’ in Amsterdam er uit. Ze omschrijven hun hospice zelf als een “bijna-thuis-huis”. De mensen die er werken en de vrijwilligers doen daar alles om mensen de mooiste laatste momenten te schenken. Mooier kan het toch niet zijn? Dat je dat doet voor je medemens. De normen en waarden van de hospice spraken me zo aan dat ik meteen wist dat dit de plek was waar ik dit wou maken. Gelukkig waren zij meteen mee in dit verhaal en gaan we op een zeer mooie manier samen dit project realiseren. We gaan echt op zoek naar manieren om een prachtig verhaal te brengen dat puur en rauw is. Niet geregisseerd, niet voorgekauwd. Intiem en eerlijk."

"Dat is ook waar ik zelf nog meer naar wil evolueren in mijn werk. Ik merk wel dat hier zeker een publiek voor is. Moeilijke thema’s komen steeds vaker op een mooie manier aan bod om dit voor een breder publiek toegankelijk te maken."

Wat is jouw motivatie geweest om dat te doen wat je nu doet?

“Mentale gezondheid” bijvoorbeeld is een thema waar ik nog veel meer rond wil maken en over aan het maken ben. Er rusten nog steeds veel te veel taboes op dit onderwerp en sinds de lockdowns lijkt het alleen maar erger geworden. Waar we toen nog dachten naar een ‘trager’ leven terug te keren, lijken we in een nog grotere prestatiemaatschappij terechtgekomen te zijn waar onder andere eenzaamheid een nog groter probleem is dan ervoor. Het blijft relevant om hier niet over te zwijgen. Om mensen hun verhaal te blijven horen. En die mensen een platform te geven zodat iedereen weet... we zijn niet alleen. Hetzelfde geldt voor alle slachtoffers van #metoo en grensoverschrijdend gedrag. Ook een topic waar ik momenteel nog mee bezig ben."

"Wat mij het meest blij maakt als mens en maker, is werken met ‘gelijkgestemde zielen’. Mensen die vol passie een verhaal willen vertellen met het grootste respect voor de personages en hun omgeving. Dat is misschien ook wel waar ik het meest trots op ben, dat ik voor elk project tot het uiterste ga. En dat mijn creativiteit behoorlijk onuitputtelijk is. Wat meteen ook een valkuil is, want je hoofd staat nooit stil en je blijft gewoon altijd bezig met ‘werken’. Dat is iets waar ik tot de dag van vandaag nog aan moet werken."

Welke prestatie heeft jou het meest trots gemaakt?

"Waar ik misschien wel het meest trots op ben is een webreeks die ik maakte voor VRT. 'Maak 5 afleveringen over seksualiteit en relaties voor jongeren met seksuologe Lotte Vanwezemael als host' was de opdracht die ik kreeg. Ik was plots een productiehuis op mijn eentje en bedacht rubrieken, schreef scripts, organiseerde castings, schilderde mijn decors, filmde, regisseerde en monteerde. Een extra weetje waardoor ik deze periode nooit zal vergeten; de laatste aflevering was net af gemonteerd toen de eerste lockdown werd uitgeroepen. Montage opsluitingstijd gevolgd door lockdown opsluitingstijd."

Stel je krijgt de kans je ‘jongere ik’ zelf advies te geven, wat zou dat zijn?

"Als ik een advies aan mijn jongere zelf of iemand anders zou kunnen geven, té perfectionistisch is niet noodzakelijk positief. Ik heb mijzelf daar soms echt in verloren. Soms zijn details echt maar details. En als 1 iets niet perfect is, hoeft dat niet een volledig project te overschaduwen. Dat wens ik alle makers en mezelf ook nog veel vaker toe, mildheid. En oja, iets minder imposter syndrom alsjeblieft."

When I'm Gone When I’m Gone steunen?

Lees hier meer over het project en steun de makers.

Ik wil meer weten.

CineSud x Voordekunst

CineSud spreekt maandelijks met makers die crowdfunden via Voordekunst. Zo brengen we nieuwe makers en publiek al in een vroeg stadium met elkaar in contact en zetten we nieuwe projecten in de schijnwerpers. Wil je ook projecten steunen van nieuwe makers? Check dan voordekunst.nl.