In gesprek met Lisette Wansink

"Elk verhaal heeft de kracht om levens te veranderen en perspectieven te verbreden."

Geplaatst op 10 juni 2024

Lisette Wansink is al een aantal jaar verbonden aan het Dutch Mountain Film Festival, het Internationale Bergfilmfestival in Heerlen en Aken. Ze maakte een aantal poppen van roemruchte bergbeklimmers die tijdens een aantal edities werden geëxposeerd. Bijvoorbeeld de pop van Katja Staartjes, de eerste Nederlandse vrouw die de Mount Everest beklom en het beroemde duo Edmund Hillary en Tenzing Norgay.

Kun je iets over jezelf vertellen?

"Mijn naam is Lisette Wansink. Ik ben geboren op 13 maart 1964 in Groningen en studeerde aan de Acdemy of fine Arts in Maastricht met de richting beeldhouwen en monumentaal. Eerder maakte ik onder andere voor het DMFF de film 'Avonturen van Fröbelfrau'; een kort video avontuur. Ook maakte ik cultuurbox-mascottes met korte animatie; het Giga Groen-mannetje, Hennie de Huismus en Gilano de Cultuurbox-aap. Daarnaast organiseer ik inspiratie sessies voor ICC'ers vanuit PitCultuur en kunstworkshops voor kinderen in de onderbouw. Daarnaast maak ik illustratief bij diverse prentenboeken voor kinderen."

Waar geniet jij keer op keer van bij jouw vak? En waarom?

"Het bedenken van het script, de poppen maken, het decor maken, oftewel de productie vraagt veel plezierig denkwerk maar bij het editen van de film kun je gaan schuiven, knippen, effecten toevoegen en dat is toveren!"

Kun je iets vertellen over waar je nu mee bezig bent? 

"Momenteel ben ik bezig met mijn eerste korte stopmotion film i.s.m. het Dutch Mountain Film Festival: 'Super Axie en de Wunder Dachsies'. Een ijskoud bergsprookje over een bergvrouw en haar twee tekkels die op zoek gaan naar hun prins die niet naar huis is teruggekeerd. De film is geïnspireerd op Marianne van der Steen en Dennis van Hoek, twee gelauwerde ijsklimmers.

Het script, de poppen en het decor maak ik zelf. Verder werk ik samen met een producer, een cameraman, een componist en een voice over."

Wat is jouw motivatie geweest om dat te doen wat je nu doet?

"Het tot leven brengen van de poppen geeft me de mogelijkheid een geheel eigen wereld te creëren. Dat is toveren. Soms onstaan tijdens het animeren nieuwe scènes door de beweging van de popjes, eigenlijk werk je dan écht samen met ze!"

"Van jongs af aan ben ik een grote fan van de Muppet show en alle andere producties van Jim Henson. Ik heb iets met beesten en de karakters die je eraan kan verbinden. Daar word ik zo vrolijk van!"

"Voor Super Axie en de Wunder Dachsies heb ik veel naar 'Dropje' gekeken. Een prachtige animatieserie over een knuffel die iedere aflevering een probleem oplost van een kind. De animatie en de werkelijkheid zijn naadloos samengevoegd."

Stel je krijgt de kans je ‘jongere ik’ zelf advies te geven, wat zou dat zijn?

"Soms hebben projecten tijd nodig en werpt het resultaat pas later zijn vruchten af. Werk samen, verzamel de juiste mensen om je heen en creëer een veilige sterke basis. Je kunt niet alles alleen en dat hoéft ook niet."

Welke prestatie heeft jou het meest trots gemaakt?

"De serie Fröbelfrau-filmpjes zijn uit nood geboren in de corona-tijd en hebben me het filmen en editen cadeau gegeven. Daar ben ik zeker trots op, niet in de laatste plaats omdat het tot maken van deze professionele stop motion film heeft geleid."

Welke uitdagingen of kansen zie jij in Limburg en/of de Euregio/een regio in het algemeen?

"Je wordt niet beperkt tot een land’s mentaliteit. Soms kan een project in Duitsland heel anders opgepakt worden. Ik heb ook veel in België gewerkt en masterclasses gevolgd. Zij staan toch ook weer anders in het kunstenaarschap en de onderlinge samenwerking. En je bent altijd een beetje op vakantie."

Wat is voor jou de meerwaarde van het maken van films in de Euregio of ‘de regio’ in het algemeen (buiten een epicentrum als de Randstad)?

"Dat is een grappige vraag. Ik verhuur ook nog een studio naast mijn huis in de Voerstreek en gasten vragen soms of het wel kan: mijn werkzaamheden als kunstenaar in zo’n klein dorp. Zelf zie ik dit als een meerwaarde. Toen ik halverwege de 20 was heb ik in Amsterdam gewoond en werd daar overspoeld door alles en iedereen. Er was geen ruimte voor eigen ideeën in mijn hoofd. Hier in de (Eu)regio heerst meer rust en er zijn genoeg mogelijkheden om in je vak te kunnen groeien. Het is meer behapbaar en toegankelijk vind ik, vriendelijker ook. Dat komt mijn werk ten goede."

Wat adviseer je aan andere media- en filmprofessionals?

"Wees nieuwsgierig, eigenwijs en blijf bij jezelf!"

5 inspiratievragen ...

  1. Film is voor mij ... "De mogelijkheid mijn eigen wereld te creëren."
  2. Mijn favoriete film is ... "The Never ending Story, life of Pi , A room with a view, Mary Poppins. Recent Past Lives."
  3. De komende maanden ... "Ga ik duizenden foto's maken in mijn kelder daar waar de Bergen beginnen."
  4. Als filmmaker zou ik graag nog een keer ... "Mijn film over de wereld sturen."

CineSud x Voordekunst

CineSud spreekt maandelijks met makers die crowdfunden via Voordekunst. Zo brengen we nieuwe makers en publiek al in een vroeg stadium met elkaar in contact en zetten we nieuwe projecten in de schijnwerpers. Wil je ook projecten steunen van nieuwe makers? Check dan voordekunst.nl.

Dit jaar krijgt Lisette de kans om vanuit de Dutch Mountain Film Festival Academy (DMFF Academy) nieuwe bergpoppen te maken voor de allereerste stop-motion bergfilm. Voor deze film laat ze zich inspireren door het gelauwerde ijsklimmers echtpaar Marianne van der Steen en Dennis van Hoek. Hun avonturen leidden tot het script voor het Bergsprookje 'Super Axie en de Wunder Dachsies': een ijskoud avontuur van een bergvrouw met haar twee tekkels die op zoek gaan naar hun prins die niet naar huis is teruggekeerd.