Terugblik Dutch Talents to Cannes 2025

Nieuwe connecties, inspiratie en groei op het wereldtoneel.

Geplaatst op 17 juni 2025

Precies een maand geleden waren onze geselecteerde talenten Bauke Brouwer, Shanice Kamminga, Alina Milkina, Justus van den Elsen, Lisanne Sweere, Jottum Kok, Amber Rozema en Fleur Jonkers in Cannes in het kader van ons Dutch Film Talents to Cannes-programma. Deze filmmakers kregen dankzij CineSud de kans om zich onder te dompelen in de wereld van het prestigieuze filmfestival, en met name de Marché du Film (filmmarkt). Daarnaast werd Charlotte Driesen door CineSud voorgedragen als Nederlandse deelnemer voor de New Producers Room training vanuit het festival.

Veel verschillende activiteiten

Vooraf en op locatie organiseerde CineSud een grote variëteit aan activiteiten voor de deelnemende makers. Niet alleen werden er vele netwerkmomenten georganiseerd, ook werd deelname een diverse workshops en pitches geregeld, werden groeps- en one-on-one meetings georganiseerd en meerdere speeddate kennismakings mogelijkheden. Onze deelnemers blikken in enkele vlogs terug op hun ervaringen. 

Snel schakelen tijdens de FilMatch

Lisanne Sweere en Jottum Kok blikten enthousiast terug op de FilMatch, een speeddating-event tussen filmmakers en filmprofessionals. “Het is intens, maar waardevol: je ontmoet zó veel mensen in korte tijd,” vertelt Lisanne. “Je merkt meteen of er een klik is, soms voelt het als een nieuwe vriend.” Jottum benadrukt de directe meerwaarde: “We hebben contact gelegd met programmeurs uit Griekenland en andere landen, dat doe je normaal niet zomaar.”

Groeps- en one-on-one meetings

Alina Milkina en Justus van den Elsen spraken over de georganiseerde meetings met onder andere internationale festivals, sales agents en andere industry professionals. “We spraken met festivals als Berlinale, Sundance, Toronto, Venetië … dat zijn gesprekken die je in je eentje bijna niet geregeld krijgt,” vertelt Justus. Ook Alina was positief verrast: “Ik dacht dat ik als animatieregisseur buiten de boot zou vallen, maar ik heb juist veel relevante contacten gelegd. Er is echt plek voor diversiteit.”

Netwerken in een ontspannen sfeer

De door CineSud georganiseerde networking drinks, dinners en andere netwerkactiviteiten zorgden voor laagdrempelige ontmoetingen. Voor Fleur Jonkers en Shanice Kamminga was dat een verademing. “Er was ruimte om jezelf te zijn, niet alles hoefde formeel,” vertelt Fleur. Shanice vult aan: “Echte connecties dwing je niet af, die ontstaan vanzelf als je oprecht bent.”

Een plek op het grote podium

Charlotte Driessen nam deel aan de prestigieuze New Producers Room van het festival in Cannes, een internationaal programma voor opkomende internationaal geörienteerde producenten. “We begonnen met online sessies waarin we spraken met sales agents en case-study’s bespraken. Daarna volgde het programma op locatie met als afsluiter een presentatie op het hoofdpodium van het Palais,” vertelt ze.

Charlotte benadrukt hoe waardevol het was om haar eigen leerroute te kunnen bepalen. “Er was ruimte om zelf te kiezen waar ik me op wilde richten en in welk tempo. Dat gaf me veel regie over mijn ontwikkeling.”

Short Film Corner Breakfast

Tijdens het door CineSud gehoste Short Film Corner Breakfast ontmoette Bauke Brouwer onder andere collega-makers, festivalprogrammeurs, sales agents, distributeurs en leerde hij het belang van ontspannen gesprekken zonder directe verwachtingen. “Het gaat niet om direct resultaat, maar om relaties bouwen voor de toekomst. De begeleiding van CineSud hielp ons echt om het festival op de juiste manier te benaderen.”

Durven pitchen

Voor Amber Rozema was de pitchtraining met een Amerikaanse producent een eye-opener. “Ik was niet voorbereid om te pitchen, maar de omgeving voelde veilig en ondersteunend. Dankzij de training durfde ik toch mijn verhaal te delen en dat voelde bevrijdend.”

Editie 2026

De ervaringen in Cannes hebben deze makers niet alleen geholpen om hun netwerk uit te breiden, maar ook om te groeien in hun zelfvertrouwen, visie en internationale ambitie. De rol van CineSud hierin is het bieden van een veilige thuishaven, het verbinden van netwerken en makers een (nieuw of ander) startpunt te geven om te groeien. Zoals Charlotte het verwoordt: “Ondersteuning stopt niet bij je eerste succes. CineSud bewijst dat door ook in de volgende stappen met je mee te lopen.” 

Ook volgend jaar nemen we weer een groep talenten mee naar Festival de Cannes. Hou onze agenda goed in de gaten: de call gaat live vroeg in het najaar 2025.

Bekijk meer highlights!

Op onze Instagram kijk je in de highlight ‘TC25’ een aantal van de uitgelichte stories terug én vind je de aftermovie van de reis naar Cannes!

Bekijk ze hier.