In gesprek met Maarten Sleegers

Maarten werkt aan korte fictiefilm over en in Oekraïne: Home Front.

Geplaatst op 20 februari 2025

"Mijn verhalen gaan in essentie over verloren zielen die op zoek zijn naar een nieuw thuis."

Filmmaker en scenarist Maarten Sleegers (1988) heeft een unieke reis afgelegd, zowel in het leven als in zijn carrière. Van zijn studies in Italië, Spanje en Polen tot het maken van films in Limburg en Oekraïne — zijn passie voor verhalen vertellen kent geen grenzen. Zijn nieuwste project, Home Front, brengt hem naar een door oorlog geteisterd Oekraïne, waar hij met een volledig lokale cast en crew werkt aan een film over familie, keuzes en overleven. In dit interview deelt hij zijn motivatie, zijn visie op Europese cinema en de uitdagingen én kansen voor filmmakers in de Euregio.

Wie is Maarten Sleegers?

"Ik ben Maarten Sleegers, geboren in 1988 en getogen in het Brabantse Asten. Van 2007 tot 2022 heb ik in vele landen gewoond. Zo rondde ik eerst mijn bachelor af in Culturele Antropologie in Italië en Spanje. Vervolgens deed ik een Europese Master in Internationale Betrekkingen en Wereldgeschiedenis in het Poolse Wroclaw. Van 2020 tot 2022 heb ik drie semesters Audiovisuele Kunsten aan het Sint Lukas in Brussel gestuurd. Voordat ik met mijn master begon in 2014, schreef ik al voor mezelf filmscenario’s. Dit groeide van een hobby uit naar een ware passie." 

"Mijn eerste film, Jagers, heb ik zelf geproduceerd, geschreven en geregisseerd. Deze film is in Nederlands- en Belgisch-Limburg opgenomen en ging op het Nederlands Film Festival in première in 2022. Onderdak is mijn tweede film. Deze heb ik samen gemaakt met de Oekraïense filmmaakster Anna Sherstiuk die in Someren woont sinds 2022, naast Asten. Onderdak is gemaakt in het kader van Het Beloofde Land, een opleidingstraject georganiseerd door Screen Talent NL, waarvan CineSud een van de initiatiefnemers is. Onderdak vertelt het verhaal over een Oekraïens jongetje dat samen met zijn moeder in Asten woont en worstelt om te integreren in Nederland. Daarom bedenkt hij het plan terug te fietsen naar Oekraïne. Ik zeg altijd dat mijn verhalen in essentie gaan over verloren zielen die op zoek zijn naar een nieuw thuis."

Waar geniet jij keer op keer van in je vak?

"Het proces van begin tot einde. Hoe een idee in mijn hoofd uiteindelijk kan uitgroeien tot een filmervaring op het grote doek vind ik geweldig. Ik vind het fascinerend om te zien hoe op de set een gaffer bijvoorbeeld het licht bijstelt zodat het gezicht van een acteur op een manier wordt belicht die past bij de emotie van de scène. Dat een idee in mijn hoofd begint en er vervolgens tientallen mensen op de set mee bezig zijn. Allemaal om een hersenspinsel tot een werkelijkheid te maken. Fantastisch!"

Waar ben je nu mee bezig?

"Op dit moment zit ik in de volle voorbereiding voor mijn nieuwe film Home Front. Deze film ga ik deze lente in Oekraïne maken met een volledige Oekraïense crew en cast. Hiervoor ben ik in oktober en in december al in dit mooie land geweest om een crew en cast te vinden. In februari verblijf ik weer drie weken in Oekraïne. 

Home Front gaat over de naar Nederland gevluchte Danilo. Hij gaat terug naar Oekraïne om zijn broertje Aleksander te redden. Aleksander is aan het front gewond geraakt en herstelt nu in hun ouderlijk appartement. De Russen naderen, maar Aleksander is vastberaden om te blijven. Deze fictiefilm wordt elf minuten en gaat over de fundamentele keuze tussen het in veiligheid willen brengen van je familie of het verdedigen van je fysieke thuis, terwijl de vijand nadert. Omdat er nauwelijks fondsen zijn voor dit project, organiseren we nu een crowdfundingcampagne."

Home Front steunen?

Check de crowdfunding hier.

Ga naar de campagne.

Wat is jouw motivatie geweest om films te gaan maken?

"Ik wil verhalen vertellen. Mijn filmpassie is begonnen met een filmidee. Ik zie me dan ook niet als een schrijver en regisseur, maar vooral als een schrijver die zijn eigen verhalen wil regisseren. Door films kan ik mijn interesses in andere culturen en talen, geschiedenis en internationale politiek op een creatieve manier combineren. Alles komt voor mij samen in film."

Welk advies zou jij je 'jongere ik' geven?

"Ik had mezelf aangeraden om na de afronding van mijn post-master in Amerika meteen film te gaan studeren zonder eerst jaren in Berlijn te gaan werken. In de jaren in Berlijn voelde ik me een verloren ziel. Ook al is dit uiteindelijk de centrale thematiek geworden van mijn verhalen; ik had die tijd liever gebruikt om alvast meters te maken voor mijn filmcarrière."

Welke prestatie heeft je het meest trots gemaakt?

"Mijn nieuwe film in Oekraïne voelt nu al aan als de grootste prestatie. Zonder financiële ondersteuning of professionele begeleiding ben ik op eigen initiatief naar een land in oorlog gegaan om daar een crew te zoeken en mij onder te dompelen in de Oekraïense cultuur en taal. Mijn droom is altijd geweest om Europese films te maken. Met deze film maak ik mijn eerste Europese film en kan ik de Cultureel Antropoloog en filmmaker in mezelf verenigen. Ook is het een onderwerp waar ik honderd procent achtersta. De oorlog in Oekraïne is de grootste gebeurtenis in de Europese geschiedenis van de afgelopen dertig jaar. Het verloop ervan heeft gigantische gevolgen voor Europa en Nederland. Als een overtuigd Europeaan en filmmaker zie ik het dan ook als mijn plicht om hier een verhaal over te vertellen. Dit is een scharniermoment in de Europese geschiedenis waar wij als Europeanen moeten bepalen waarvoor wij staan en wat onze democratie waard is. Als mijn nieuwe film een klein beetje extra aandacht trekt voor het leed en de dilemma’s waar zoveel Oekraïners mee te maken hebben, dan haal ik daar zingeving uit."

Je hebt als filmmaker uit 'de regio' al allerlei mooie projecten en trajecten doorlopen. Welke kansen en uitdagingen zie jij voor 'de regio'?

"Ik denk dat Limburg en CineSud laten zien dat we niet alleen in Nederland wonen, maar ook in het hart van Europa. We moeten dan ook veel meer Europees gaan denken. Of een film Nederlands, Deens of Italiaans is, is minder relevant. Het gaat erom dat we met verschillende nationaliteiten Europese films gaan maken. Ewa Puszczynska, de producente van The Zone Of Interest, vertelde hier ook over tijdens haar bezoek aan Nederland eind vorig jaar. CineSud speelt echt een voortrekkersrol en kan aan de rest van Nederland laten zien dat we uit die Nederlandse bubbel moeten en ons meer moeten interesseren in wat er over de grens gebeurt."

"In hoeverre ik in staat ben dit te beoordelen, ben ik benieuwd of er nauwere samenwerkingen tussen Duitse en Nederlandse producenten tot stand kunnen worden gebracht. Noordrijn-Westfalen telt net zoveel inwoners als Nederland en hier worden vele producties gemaakt. Het is interessant om ook die kant meer te ontdekken."