In gesprek met Timo van Lierop

"Ik noem Brabant en Limburg dan ook graag de grootste filmstudio van Nederland."

Geplaatst op 16 december 2024

Timo van Lierop is een jonge filmmaker uit Brabant die zich omringd heeft met filmprofessionials uit Limburg, Brabant en Vlaanderen. Op dit moment werkt Timo aan de film K*NKERHOER met Limburger Rocky Grispen aan het roer als regisseur. 

Kun je iets over jezelf vertellen? 

"Ik ben Timo van Lierop, 26 jaar oud, en ik kom uit Beek en Donk, een klein dorpje in Brabant. Inmiddels werk ik al acht jaar als freelancer in de filmindustrie. De laatste drie jaar heb ik me steeds meer gespecialiseerd in gafferwerk en 1st AC-werk. Wat begon als een interesse, is inmiddels flink uit de hand gelopen: ik heb nu een eigen lichtbus en twee volledig uitgeruste camerapakketten."

"Wat me vooral aanspreekt, zijn de langere projecten. Het bijzondere aan zulke producties is de band die je opbouwt met de crew. Als je elkaar een half jaar lang wekelijks ziet, ontstaat er een gevoel van verbondenheid. Je ziet die mensen vaker dan je eigen vrienden en familie. Het voelt soms bijna als een vriendenweekend, waarin je samen ergens naartoe werkt. Dat proces, die samenwerking en het gezamenlijke doel maken dit werk voor mij zo ontzettend leuk."

Waar geniet jij keer op keer van bij jouw vak? En waarom?

"Wat ik leuk vind? Lekker aankloten en leuke dingen maken. Je mag dingen doen die je in een normale baan nooit zou meemaken. Bijvoorbeeld ’s nachts alleen rondlopen in Kasteel Hoensbroek, waarvan wordt gezegd dat het spookt – en ja, je hoort dan echt van alles."

"Daarnaast maak je de meest bizarre dingen mee die je niet zou kunnen verzinnen. Ik heb in tanks gereden, auto’s opgeblazen, een XTC-lab gebouwd, en zelfs uit een luchtballon gevallen. Op ons oude kantoor is ooit een pornofilm opgenomen, en we hebben met buskruid lopen kloten. Elke dag is anders, en je komt continu in aanraking met interessante mensen, van militairen en kunstenaars tot artiesten. Iedereen heeft zijn eigen gave verhalen."

"Wat ik ook heel bijzonder vind, is het groepsgevoel bij grotere projecten. Lekker aankloten met z’n allen en samen iets moois maken – dat is echt het leukste wat er is. Je werkt intensief samen aan een project en dat schept een unieke band. Mijn grootste tip aan beginnende filmmakers? Doe eens mee aan een speelfilm, ook al levert het financieel misschien niets op. Het proces is zo waardevol – je leert er enorm veel van én het is ontzettend leuk om te doen."

Kun je iets vertellen over waar je nu mee bezig bent?

"Op dit moment werken we aan onze eigen korte film K*NKERHOER. Of ja… kort? Dat is nog maar de vraag. Het script verandert bijna dagelijks, omdat we steeds meer gave ideeën toevoegen. Waarom? Simpelweg omdat we het vet vinden. Het is altijd onze jongensdroom geweest om films te maken vol actie – zoals John Wick, James Bond of The Dark Knight. En als dat is wat we vet vinden, waarom zouden we het dan niet gewoon doen?"

"We merken dat als je echt ambitieuze plannen hebt, iedereen enthousiast wordt om te helpen. Deze film is voor ons een soort test: hoe ver kunnen we gaan, en wat kunnen we allemaal voor elkaar krijgen? Tot nu toe hebben we al drie auto’s opgeblazen, een stuntman in de fik gestoken, een begrafenis gehouden in een kerk, en gefilmd in een hoerentent. En dat is nog maar het begin – er staan nog veel meer spectaculaire dingen op de planning!"

Wat is jouw motivatie geweest om dat te doen wat je nu doet?

"Grote Hollywood-blockbusters maken – dat is onze droom. Maar dan gewoon in ons eigen land! We merken dat er in Nederland weinig van dit soort films worden gemaakt, terwijl ik ervan overtuigd ben dat er wél een groot publiek voor is. Dit zijn de films die het goed doen in de bioscopen. Ik weet zeker dat als iemand ons de financiële middelen geeft en ons de vrijheid laat om onze visie uit te voeren, we een van de best bezochte films van het jaar kunnen maken."

"Wij houden ervan om all-out te gaan: vol ervoor, geen half werk, grote projecten, en dingen doen die eigenlijk niet haalbaar lijken. Dat is wat ons motiveert."

|Wie zijn ‘wij’? Het team waarmee we nu aan K*NKERHOER werken bestaat uit een groep enthousiaste mensen uit Brabant, Limburg en Vlaanderen. Het mooie is dat lang niet iedereen een filmmaker van beroep is, maar juist die mix van ervaring en motivatie maakt ons team zo bijzonder. Films maak je niet alleen, daar heb je een gedreven en gevarieerd team voor nodig – en dat hebben we!"

Onze crew:

• Rocky Grispen – Regisseur.

• Pjotr van Gerwe – Mede-bedenker van de film en een van de hoofdrolspelers.

• Milan Swagers – Opnameleider én stuntman

• Anointing Okah – Director of Photography.

• Chung Dha Lam – Focus puller.

• Ivo Bemelmans – Geluidsman uit Limburg.

• Marlie Heymans – Setdresser uit Limburg.

• Robin Swaanen – Regieassistent uit Eindhoven.

• Joey van Bree – Gaffer uit Eindhoven

• Dave Hendriks, Gitte van Bakel, Giel Sanders, Roel van Lankveld en andere toppers – Onmisbare allrounders die op alle mogelijke manieren bijdragen aan de productie.

"Met deze groep gedreven mensen werken we keihard om iets neer te zetten dat écht impact maakt. En daar genieten we elke stap van het proces van."

Bekijk de teaser van K*NKERHOER hier:

Stel je krijgt de kans je ‘jongere ik’ zelf advies te geven, wat zou dat zijn?

"Eerlijk gezegd zou ik weinig veranderen. Ik ben op mijn 15e begonnen met filmen en dat was meteen een geweldige tijd. Ik begon bij Wout Kanters en Nick Janssen (van Woody Wonder) uit Gemert, die een YouTube-kanaal hadden waar ze indrukwekkende video’s maakten met veel VFX. Met hen heb ik echt gave dingen gedaan, waaronder in 2016 de korte oorlogsfilm EVAC. Dat blijft tot nu toe het meest legendarische project waar ik aan heb meegewerkt."

"EVAC hebben we zonder budget gemaakt, met superleuke draaidagen waar we lekker aankloten met z’n allen. Inmiddels is de film bijna 14 miljoen keer bekeken. Het was een tijd vol creativiteit en plezier. Toen ik 18 werd, moest ik echter ook geld gaan verdienen. Ik werd freelancer en heb een paar jaar lang simpele video’s gemaakt. Niet echt bijzonder, maar het leverde prima inkomsten op."

"Toch miste ik de passie en het plezier van die eerdere projecten. In die vijf jaar leek het wel alsof ik juist achteruitging in plaats van vooruit. Alles wat ik maakte was minder goed dan wat ik eerder bij Wout en Nick had gedaan. Maar goed, het leverde wel geld op…"

"Op een gegeven moment was ik daar klaar mee en besloot ik weer te focussen op wat ik écht leuk vond: gave dingen maken. Ik ging me verdiepen in cinematografie, vooral in licht. Sindsdien heb ik veel toffe kleinere projecten gedaan. In 2022 werd ik last-minute betrokken bij de film Zondebokken, en dat was een keerpunt. Het was het beste wat me de afgelopen jaren is overkomen!"

"Ik heb niets verdiend aan die film, maar 33 draaidagen lang de vetste dingen meegemaakt, ontzettend leuke mensen leren kennen met wie ik nog steeds werk en contact heb. Het project heeft mijn passie voor grootse dingen doen nóg meer aangewakkerd. Regisseur Rocky Grispen heeft met Zondebokken laten zien dat het mogelijk is om, met genoeg enthousiasme en doorzettingsvermogen, helemaal onafhankelijk een speelfilm in de bioscoop te krijgen. Dat is niet alleen een inspiratiebron voor mij, maar ook voor veel andere filmmakers."

"Mijn advies aan mijn jongere ik? Blijf groot dromen en blijf doen wat je leuk vindt, zelfs als het financieel niet altijd direct iets oplevert. Want de mooiste herinneringen en projecten ontstaan door gewoon te gáán en risico’s te nemen."

Zijn er ontwikkelingen waar je naar uitkijkt? 

"Wat ik eerder al aangaf: EVAC blijft voor mij het meest legendarische project. Het is zonder twijfel een van de beste shortfilms die van Nederlandse bodem is gekomen. Als je weet hoe we dit hebben gemaakt, denk je echt: What the fuck?! We hadden niks – geen budget, vaak geen toestemming, en nauwelijks werkende apparatuur. Het enige wat we wel hadden, was de RED-camera van Nick, een focus pull-systeem dat niet werkte, en een steadicam van AliExpress."

"Maar belangrijker dan dat: we hadden een groep ontzettend enthousiaste mensen en heel veel motivatie. We dachten niet te veel na, pakten gewoon de camera en gingen ervoor. Geen geld, geen luxe, maar een hoop passie en doorzettingsvermogen. Dat is wat EVAC zo bijzonder maakte. Het resultaat is een shortfilm die bijna 14 miljoen keer is bekeken en mensen nog steeds inspireert."

"Daarnaast ben ik ontzettend trots op Zondebokken. Iedereen die hieraan heeft meegewerkt, mag daar trots op zijn. Het idee om een speelfilm te maken die zich 300 jaar geleden afspeelt en dat zonder budget, klinkt op papier als een van de slechtste ideeën die je kunt hebben. Maar we hebben het toch gedaan! En het resultaat mag er zijn. Als je dan op de twee grote premières staat en ziet hoe goed de film ontvangen wordt, voel je jezelf écht trots."

"De film draaide bijna drie maanden in bijna 30 bioscopen en staat inmiddels op grote platformen zoals Pathé Thuis, Amazon Prime, Apple TV, en meer. Dat we dat voor elkaar hebben gekregen, blijft iets bijzonders."

"Tot slot ben ik ook heel trots op wat ik zakelijk heb opgebouwd. Ik heb inmiddels alle technische middelen om complete films te maken: een eigen lichtbus, een Arri-camera, verschillende lenzensets en alle accessoires die daarbij horen. Het is superfijn om nu alles in huis te hebben om de vetste dingen te realiseren – zowel praktisch als technisch."

Welke uitdagingen of kansen zie jij in Limburg en/of de Euregio/een regio in het algemeen? 

"Wat onze regio zo bijzonder maakt – zowel Brabant als Limburg – is het enthousiasme van de mensen. Iedereen is hier nieuwsgierig en vindt het geweldig om te zien wat je aan het doen bent. Dat is een wereld van verschil met bijvoorbeeld de Randstad."

"Ik vind het persoonlijk altijd lastig als ik een draaidag in de Randstad heb. Het is natuurlijk de plek waar het geld zit, maar tegelijkertijd is het ook de minst praktische plek om te filmen. Parkeren is vaak een drama, je staat ’s ochtends en ’s avonds vast in de file, en je moet goed opletten dat je bus niet wordt leeggehaald. Daarnaast zitten mensen in de Randstad niet echt te wachten op een stel filmmakers en zijn de locaties vaak klein en krap."

"In Brabant en Limburg is dat compleet anders. Hier worden we met open armen ontvangen. Mensen vinden het geweldig als we komen filmen, en ze helpen graag mee. Soms staan we ’s avonds in een koud bos te draaien, en dan komen mensen spontaan langs met koffie, worstenbroodjes of broodjes kroket. Dat maakt de sfeer op de set zoveel fijner en zorgt ervoor dat we echt bijzondere dingen kunnen maken."

"Daarnaast zijn de mogelijkheden hier eindeloos. De natuur is prachtig en heel divers, van bossen en heide tot kleine dorpjes en mooie steden. Het voelt alsof je overal toegang hebt, en iedereen staat open voor samenwerking."

"Ik noem Brabant en Limburg dan ook graag de grootste filmstudio van Nederland. De combinatie van mooie locaties, de gemoedelijke sfeer en de behulpzaamheid van de mensen maakt deze regio een perfecte plek voor filmmakers."

Wat adviseer je aan andere media- en filmprofessionals? 

"Mijn advies? Maak dingen die je écht wilt maken. Laat je niet leiden door wat makkelijker is om budget voor te krijgen of wat zogenaamd beter scoort. Stop met eindeloos pitches maken die uiteindelijk worden afgewezen – begin gewoon."

"Tegenwoordig heeft iedereen de mogelijkheid om films te maken. Apparatuur is veel toegankelijker geworden en edit software is gratis. Budget is dus eigenlijk geen goede reden meer om niet aan de slag te gaan. Begin klein, maak iets wat je echt wilt, en laat zien wat je kunt."

"Als je jezelf bewezen hebt, kun je daarna grotere dingen maken. Mensen willen in je geloven en helpen, zolang je maar een goed idee hebt en enthousiast bent. Dat enthousiasme werkt aanstekelijk en opent deuren die je van tevoren niet had verwacht. Dus waar wacht je nog op? Pak die camera en ga ervoor!"

5 inspiratievragen ...

  • Film is voor mij…

Film is voor mij een vorm van entertainment. Het is iets wat mensen kijken om zichzelf te vermaken, of dat nu thuis op de bank is of als een uitje naar de bioscoop. Voor mij gaat film niet over het aankaarten van maatschappelijke problemen – daar zijn documentaires veel geschikter voor. Film draait voor mij om beleven, meeslepen en even ontsnappen aan de dagelijkse realiteit.

  • Dit is wat de Limburgse film nodig heeft …

De Nederlandse filmindustrie heeft helaas niet zo’n goed imago. Mensen kiezen in de bioscoop vaak voor Amerikaanse blockbusters, en dat is begrijpelijk. Een bezoek aan de bioscoop is tegenwoordig behoorlijk duur – met een drankje erbij ben je al snel 20 euro per persoon kwijt. Als je met je gezin gaat, tikt dat flink aan. Logisch dat mensen dan kiezen voor films waarvan ze “verzekerd” zijn dat ze goed zijn, zoals grote Amerikaanse producties.

Toch ben ik ervan overtuigd dat we dit in Nederland ook kunnen. We hebben de creativiteit en het talent om films te maken die net zo goed zijn, maar het vergt tijd en hard werken om dat imago te verbeteren. Als we daarin investeren en blijven streven naar kwaliteit, kunnen we de Nederlandse filmindustrie een nieuwe boost geven. En dat geldt niet alleen voor het landelijk niveau, maar zeker ook voor Limburg. Hier ligt zoveel potentie – we moeten het gewoon benutten.

  • Mijn favoriete film is….

Home Alone blijft voor mij een klassieker. Het is zo’n film die je altijd weer kunt kijken en waar je steeds opnieuw van geniet. Qua Nederlandse films is Flodder nog steeds een van mijn favorieten. Beide films hebben iets tijdloos en zijn voor mij pure nostalgie.

  • De komende periode (weken/maanden/jaren) ga ik….

De komende maanden staan in het teken van het afmaken van onze film K*NKERHOER. Dit wordt nog een flinke klus, want we doen alles zonder budget en zonder steun van de klassieke partijen. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het helemaal goedkomt! Iedereen vindt het geweldig om mee te helpen, en we hebben een topteam – zowel tijdens de draaidagen als straks in de postproductie.

Wat we uiteindelijk met de film gaan doen, weten we nog niet precies. Misschien gaat de film de bioscopen in, misschien blijft het een shortfilm en komt hij online. Wat voor mij in ieder geval heel belangrijk is bij dit soort projecten, is dat de film ook daadwerkelijk te zien is. We vragen tientallen mensen om er weken van hun tijd en energie in te steken, en dan vind ik het essentieel dat het publiek het resultaat kan bekijken. Helaas zie ik bij korte films waar ik eerder aan heb meegewerkt vaak dat ze de eerste paar jaar nergens te zien zijn, en dat vind ik ontzettend jammer. Bij K*NKERHOER wil ik dat anders aanpakken – deze film moet zijn weg naar het publiek vinden.

De komende jaren? Dan gaan er nog veel meer grote projecten volgen! Of we nu wel of geen budget krijgen, we blijven dingen maken. Mensen vinden wat we doen leuk, en wij genieten van het maken ervan. Dus wees voorbereid: de komende jaren gaan we jullie nog vaker lastigvallen met nieuwe, gave projecten!

  • Als filmmaker/beleidsmaker/etc. zou ik graag…

Onze droom? Grote Nederlandse films maken voor een breed publiek. Films waarvan iedereen zegt: Wow, dat was gaaf! Ik wil dat mensen het gevoel hebben dat ze naar een Hollywoodfilm hebben gekeken, maar dan gemaakt in Nederland.

Het talent is er, goede ideeën zijn er, kennis is er, en zelfs het geld is beschikbaar. Het enige wat nu nog moet gebeuren, is dat al die elementen samenkomen. Als we dat voor elkaar krijgen, kunnen we ervoor zorgen dat de Nederlandse filmindustrie weer écht op de kaart wordt gezet. En daar wil ik graag aan bijdragen.

Volg het maakproces van K*NKERHOER hier!