Meer dan ooit leven we in een netwerkmaatschappij. We zijn voortdurend met elkaar en de wereld verbonden. Facebook, twitter, linkedin, instagram: noem alle varianten van de hedendaagse social media maar op. Ook zakelijk gezien is het goed en van groot belang jezelf zichtbaar te maken via relevante kanalen. En dan niet alleen online.
Waarom in Limburg?
Zeker in Limburg, waar momenteel zwaar wordt ingezet op film en media, liggen er veel kansen om op te vallen en jezelf goed in de markt te zetten. In 2016 lanceerde de Provincie Limburg als eerste regio in Nederland een regionaal filmfonds. Ook werd de Limburg Film Commission gelanceerd. Beide organen hebben als een van hun primaire taken Limburg als filmregio te promoten, stimuleren en faciliteren. Doet het fonds dat financieel, de commissioner is actief op filmfestivals en andere relevante events en fungeert als het centrale aanspreekpunt voor producties en producenten die in de provincie (willen) filmen.
Cast en crew gezocht
Veel vragen die momenteel aan de commissioner worden voorgelegd – mede omdat het belangrijke peilers zijn in de huidige regels van het regionale filmfonds – is de beschikbaarheid van betrouwbare en kwalitatief goede regionale cast en crew. Met name producenten, locatiescouts, productie-assistenten en technische assistenten (zowel beeld, licht als geluid) zijn hierbij populair. Wanneer zo’n vraag wordt voorgelegd, geeft de commissioner vanuit diens onafhankelijke positie een overzicht van makers in de betreffende disciplines.
Vanzelfsprekend moet de Film Commissioner van een land of regio goed zijn ingevoerd in hoe het veld eruit ziet. Dit vergt veel persoonlijk contact met mensen, instanties en organisaties. Maar allesomvattend zijn is onmogelijk: wie zichzelf nooit zichtbaar of kenbaar heeft gemaakt, wordt niet zomaar gevonden. En ook al laat je jezelf al regelmatig zien, dan nog gaat niet alles vanzelf.
Zichtbaarheid, zelf(re)presentatie en een goede omschrijving van je specialisaties, ervaring en kwaliteiten zijn een essentiële (eerste) stap om jezelf, en de regio als serieuze filmregio, op de kaart te zetten. Want hoe mooi allerlei initiatieven ook zijn, als de makers niet zelf het initiatief nemen en zichzelf niet enthousiast en kwalitatief hoogstaand profileren, zal de volle potentie nooit worden benut.
“Als de maker niet zelf het initiatief neemt, wordt de potentie nooit volledig benut.”
Hoe ben ik goed zichtbaar?
Er zijn in Limburg en de omliggende grensregio diverse initiatieven en tools die je kunnen helpen op te vallen. We sommen enkele hiervan op:
1. Industry database
Een belangrijke stap om het veld inzichtelijk en goed toegankelijk te maken werd in 2015 gelegd met de lancering van de Industry guide voor de Euregio Maas-Rijn(een soort ‘Gouden Gids’ voor film in de regio). De gids is een eerste tool die makers binnen en buiten de regio krijgen aangereikt wanneer ze in Limburg willen draaien en werd opgezet door diverse Euregionale partners. Je vindt de Industry guide hier.
De guide biedt een industry database en een eerste selectie filmische locaties. Gebruik van de gids is gratis*, zowel wanneer je je als maker in wilt schrijven, als wanneer je mensen, faciliteiten of funding zoekt. Tijdrovend hoeft het allemaal niet te zijn: je voert één keer je (basis)gegevens in en kunt of volstaan met een link naar je website of profiel op IMDB, of een update van je profiel om bijvoorbeeld het half jaar.
* wil je meer functionaliteiten? Upgrade dan naar een betaald account.
2. Bestaande netwerken
Bestaande netwerken en platformen – in allerlei vormen – zoals CineSud, VERS en ShortCutz, zijn goede manieren om jezelf actief in één klap bij een grote groep (potentiële) collega’s en beleidsmakers bekend te maken. Alle digitale hulpmiddelen in deze huidige tijd zijn handig, maar met persoonlijk contact kom je nog altijd het verst (en vaak ook het snelst waar je wilt zijn).
3. Live events en festivals
Hier nauw op aansluitend is het bezoeken van live events en festivals van onschatbare waarde. In een snelkookpan-vorm doe je hier binnen no-time tientallen potentieel interessante contacten op. Dit kan spontaan gebeuren of tijdens workshops, netwerkbijeenkomsten of speeddates die worden georganiseerd. Schroom niet om mensen aan te spreken.
4. Kom eens langs
Last but not least: maak eens een afspraak met CineSud (of een andere organisatie, individuele maker of platform) en kom langs om kennis te maken. Zo weet jij wat je aan ons hebt en kunnen wij je daarna nog beter helpen bij wat je wilt bereiken. Je hoeft niet eens een specifieke vraag of doelstelling te hebben, maar misschien ben jij wel net die geluidsman of licht-assistent waarvoor men volgende maand een leuke klus heeft …